2001. április 2.
Megvan a pénz! Elindulhat a film. A 10-dikei kezdést viszont túl korainak tartja a producer. Valamint megbeszélést kell folytatni a Mokép vezérigazgatójával is, aki jelenleg külföldön tartózkodik. Április 17-ét már lehetséges kezdési időpontnak tartják. Ez azonban az operatőrnek nem megfelelő, ő a 23-val kezdődő hetet javasolja. A táj egyre zöldül, pedig a film látványvilágát a napos, de még halott természetre találta ki a rendező.

2001. április 3. Budapest
A próbázás napja. Két tekercs filmet, szűrők egész sorát, magát a kamerát, valamint a kígyó snitt fahrtmozgását, a földrengés remegését és a periszkóplencse működését próbálta ki az operatőr és a kameraasszisztens, Ignácz András a Hajógyári szigeten.
Eközben a rendező a producernél próbálja elérni a 10-dikei kezdést. A gyártásvezető rohamtempóban írja a költségek kifizetésének ütemtervét. Délután ötre kész kell lennie vele. Fél hatra el is készül. A producer sajnálatát fejezi ki, és megerősíti a 9-dikei találkozó időpontját. 10-dikén biztosan nem indul a mozi.

2001. április 4. szerda
A virág növekedést, azaz a kockázó trükköt azonban el kell kezdeni gyártani, mert megállíthatatlanul nő a virág. Megkezdődik a készülődés. Három Arri II C kamerát kell bérelni, két Balogh lámpát, három kockázó motort, és el kell készíteni az asztallapnyi makettet. Rövid huzavona után a gyártásvezető saját maga készíti el a makettet egy targonca raklapból, melyet este átszállít a biológushoz. Bekerül a földbe a gyökér, és a két centis hajtás is. A virágot ugyan betette a biológus a hűtőbe, de mikor megtudta, hogy egy másik növény is szóba került, mely gyorsabban és magról termeszthető, visszaültette a kertjébe. A rendező viszont nem fogadta el a magról termeszthető növényt és a stáb visszatért az eredeti elképzeléshez. Most kis papírkorong jelzi a helyét.

2001. április 5. csütörtök
A forgatási előkészítés fagyasztva. Hétfőig, az értekezletig nem történik előrelépés. A trükkfelvétel is áll, egy rutinhiba folytán. A kamerákhoz nem lett lekötve a három optika, és a hozzájuk tartozó állvány. De költségvetve sem. Így duplájára emelkedett az ár. A gyártás szeretné, ha csak két plánból készülne felvétel a virágról, mert így meg lehetne spórolni egy teljes kameraszett árát, de a rendező egyelőre hajthatatlan. Most a producer tárgyal a kedvezmények mértékéről.
Kisebb, utolsó simítások a forgatókönyvön. Schulze Éva átolvasta a forgatókönyvet és néhány kérdést felvetett. Az ezekre adott válaszok remélhetőleg színesítik és mélyítik a sztorit. Mindenesetre három színész szerepet kap a filmben.

2001. április 6. péntek
11 órakor egy pesti kávézóban. Megbeszélés. Az operatőr kihúz kb. 600.000 - 1000.000 Ft érétkű kameramozgató szerkezetet az első 12 forgatási nap diszpójából. Ezek nélkül a szerkezetek nélkül sokkal nehezebb lesz elkészíteni az elképzelt jeleneteket.

Rendező: "Ha keresünk valami jót abban, hogy még megközelítőleg sincs lehetőség a megálmodott snitteket vászonra vinnünk, akkor a találékonyságot mondanám. Azt remélem, hogy a képek így szikárabbak, fegyelmezettebbek és ötletesebbek lesznek."

A gyártás sokkalja a hangra fordítandó összeget. Különböző hangmérnököket ajánl, akiknek nincs vagy kevés a filmes referenciája. A rendező találkozik a már felkért hangmérnökkel, és megegyeznek az árban.
A filmlaborban elromlott a hívóberendezés, ezért csak a jövő hét elejére lesz kész a próbázás képanyaga.
Délután telefonál a biológus, hogy nem a megbeszélt virágot ültette a ládába. Az ő kertjében már kibukkant a gyökérből a bimbó, és az valami gyomnövény. De biztosította a stábot, hogy hétfőre megszerzi a kért növényt. Délelőtt fél tizenegy: a produkció internetes háttércsapata lehúzott redőny mögött (hogy a számukra úgyszólván ismeretlen tavasz fényözöne el ne fakítsa a képernyő színeit), szerény, családias megemlékezés keretében indítja útjára a film hivatalos honlapjának végleges verzióját. A félhomályos irodában az elmúlt negyvennyolc óra maratoni távú kreativitása tizenegy darab üres cigarettásdobozból állít magának emlékművet. A hálózati promóció mérnökei most új csatákra készen indulnak a dohánybolt felé - ám titkon pár perc lustálkodást is kiügyeskednek maguknak az áprilsi hőhullámban.

2001. április 9. hétfő
Bereczki Csaba, a Mokép vezérigazgatója és a film felelős producere fogadja a stábot. Egyetért az eddigi döntésekkel - 35 mm-es film, 30 nap forgatás, animáció -, valamint a tervezet költségvetésre is rábólint. Ezt a filmet nagy lehetőségnek tekinti, mint mondja, mellyel nem kell Hegyeshalomnál megállni, nemzetközisége miatt (nincs dialóg) a Mokép kiemelten kezeli a produkciót. Megegyezünk a 23-ai kezdésben. A Mokép részéről Kristóf Zsolt felvételvezetővel egészül ki a stáb.


2001. április 10. kedd
A filmlaboratóriumban levetítik a próbázásról készült négyszer öt perces kópiát. Az első tekercs EXR 100-as Kodak nyersanyagra különböző szűrőkkel próbázott fényeletlen, a második ugyanez 250-es anyagra. A maradék kettő visszafényelt, azaz a fénymegadó minden szélső értéket a norma felé húzott. A képen egy élénkpiros autó látható, haragoszöld fűben, középen egy ember tartja a szűrő számát jelölő táblát. Az operatőr és a rendező legfőbb szándéka a zöldek kifakítása, de oly módon, hogy a többi szín ugyanakkor a valóság látszatát keltse. A földrengés, a periszkóp, és az elsötétülés próbája jól sikerült. A színekkel tovább próbálkozik a filmlaboratórium.
Megkaptuk a www.hukkle.hu domainnevet. A név azonban egy másik névre mutat, kértük tehát a C3 alapítványt - a regisztrációs céget -, hogy adjanak valódi címet a név mellé.


2001. április 11. szerda
Minden összeállt a Kőbányai Mokép telepen a kockázás megkezdéséhez. A szoba közepén, az asztalon, ládában áll egy darab rét. Kicsi fűcsomók, fejlettebb gyöngyvirágok, mohás facsonkok meredeznek képhatárig a Természettudományi stúdiónak helyet adó irodahelységben. Ezzel a snittel éled újra a valamikori MOVI széthordott, elpusztított stúdiója. Berecz László már előkészítette a kránnak használatos marógépállványzatot, valamint a nevelőfényt. Az operatőr meghatározza a fényt és a blende mértékét, majd Rák József trükkoperatőr és a rendező megegyeznek a beállításokban. Három Arri 2c kamera dolgozik majd kockázógéppel ellátva, állandó emberi felügyelet mellett. A számítások szerint 20 percenként kell exponálni mindhárom kamerával. Az előkészületetek késő délutánig tartanak, ezért a szakemberek megegyeznek a másnapi kezdésben.

2001. április 12. csütörtök
Irány a falu. Az ebédre már meg is érkezik a gyártó stáb. Míg a gyártásvezető szervez és fizet, addig a rendező, az asszisztens és a felvételvezető pontos gyártási tervet készít az első 12 forgatási napról. Most konkretizálódnak a speciális kellékek, szereplők, azaz, hogy honnan lesz tehéncsorda, megkapjuk-e a helyszínnek kinézett házat, valamint ki milyen szerepet játszik és mikor. A költségek csökkentésére át kell írni a diszpót, mely munka éjfélig eltart.
Napközben a rendező telefonál a természettudományi stúdióba. Ott a trükkoperatőr elmondja, hogy már a 167-ik kockánál tartanak, de sajnos mire elkezdték a munkát, a virág zöldje már három centire kibújt a földből. "Hiába, táltos virág!" - mondja. A rendező bosszankodik, de inkább értetlen. Felhívja a biológust, hogy igaz-e az állítás, miszerint a növény éjjel nem nő. A biológus cáfol: ez egy késleltetett, lefagyasztott növény, ha a virága nem is, de a zöldje éjjel is nőhet. A rendező beállítat egy embert a kockázó kamera mögé 12 órai váltásba. Meg kell várni a musztervetítést, ami két hét múlva lesz. Addig fojtsuk el bánatunkat!

2001. április 13. Péntek
Még mindig a faluban. Végig kell járni az összes szereplőjelöltet, és fényképet kell készíteni róluk. A természet visszafordíthatatlanul zöldbe borult. A látvány fele annyit sem mutat, mint a film tervezésekor. A rendező, elgondolása szerint, most nagyon kevés totált vesz majd föl, azok rögzítését az október végi forgatásokra hagyja.
Anekdota: Hazafelé az asszisztens megkérdezi a rendezőt, hogy most boldog-e. Hm, inkább kiegyensúlyozott - válaszolja. - Akkor csak két szót mondok - így az asszisztens -, három centi.

2001. április 14. Szombat
Margitai Ági színésznővel találkozik a rendező, hogy egy apró szerepre felkérje. Annak ellenére, hogy forgatókönyvet nem kap, a művésznő elvállalja a szerepet.

2001. április 15. Vasárnap
Az ünnepek ellenére sem áll le a film előkészítése. A rendező ellátogat Tóth Tamás kígyószakértőhöz. Az otthonában berendezett terráriumban számtalan különböző fajtájú csúszómászó található. A Magyarországon is honos keresztes viperából csak egy kisebb példány található, a nagyobb homoki viperát pedig tilos fogságban tartani. A kamerának ugyanis az a jó, ha minél nagyobb az állat, ezért megegyeznek, hogy a szakértő több példányt hoz ki a forgatásra.
Délután Liszka Tamással, az internetes oldal tervezőjével végzik el az oldal végső áttervezését. Javítanak a logon, valamint elveszett adatokat pótolnak.

2001. április 16. Hétfő
Húsvét hétfő. Hajnal ötre kész az internetes tartalom és a forma.

2001. április 17. Kedd
A Moképnél a rendező bemutatja a honlapot a producernek és a vállalat PR szakemberének. A gyártás szervezi a hétfői kezdést. Beszerzik a nyersanyagot, a speciális optikákat, valamint berendező és kellékes híján a különleges kellékeket, mint rendőrautó, sziréna, stb. Az asszisztens megszerzi a kiválasztott színészek telefonszámát, a rendező pedig felkéri őket a szerepre.

2001. április 18. Szerda
Reggel fél kilenckor a Filmlaboratórium vetítőjében megint megnézi az operatőr és a rendező az újrafényelt próbafelvételt. Úgy látszik, van esély a fűzöldeket nézhetővé szűrni. Utolsó szakaszába ért a szervezés. A stábtelefont viszont letiltatja a szolgáltató. Fél napos kitérővel visszakapcsoltatjuk. Egy óra: Kőbánya, a Természettudományi stúdió. A trükkfelvételre elültetett virág fele annyi idő alatt kinőtt, mint terveztük. A kis bimbók fehér virágokká fejlődtek, valószínűleg a fagyasztás okozta visszamaradást akarták rekord idő alatt behozni. Péntekre véget érhet a trükk, és a laborba kerülhet az exponált anyag.
A rendezőnek hat órára "Kesernyésen" kell lennie, lefényképezni a dalkör résztvevőit és kiválasztani a filmben elhangzó népdalt. A gyártás nem tud kocsit biztosítani, marad az öt órás IC vonat Sárbogárdig, onnan pedig Öcsi, az ozorai sofőr. Fél hétkor, mire megérkeznek, már senki sincs a Művelődési házban, a próba véget ért.

2001. április 19. Csütörtök
Reggelre megérkezik a gyártás is a faluba. Meg kell találni, és le kell szervezni a helyi specialitásokat: kombájn, tehéncsorda, birka, kandisznó. Jimmy, a falu egyetlen fedező disznaja, még túl fiatal és karcsú a maga 150 kilójával; a helyi sertéstelep meg nem ad ki állatot, mert az nekik utána már csak selejt. A birkák meg nem tudnak a kiválasztott helyszínre menni, ezért új helyszínt keresünk a jelenetnek. Délelőtt sikerül végigjárni és lefényképezni - az időközben országos aranyfokozattal díjazott - dalkör tagjait. A visszamondott rendőrszerepre sikerül felkérni helyi segítségünket, Öcsit, akit viszont sehogyan sem tudunk rábeszélni, hogy a szerep kedvéért vágassa le a copfját.
Pesten eltűnik a makró optika. Valaki felvette a gyártó nevében, de senki nem tudja kicsoda. Kisebb pánik tör ki. Este Kőbányán véget ér a virág kockázása, hogy másnap már reggel a laborban lehessen az anyag. Karbantartás miatt ugyanis csak délig üzemel a Filmlaboratórium.

2001. április 20. Péntek
Reggel még vidéken találunk egy kombájnt, és a birkással is megbeszéljük a dolgokat. 10-kor már Pesten vagyunk. A rendező találkozik a trükkmesterekkel. Hétfőn már egy trükkfelvétellel kezd a film, mégis még két cég van versenyben. Estére a gyártásnál a két árajánlat, az dönt. A Mokép script-est szerződtet a filmhez. Este az asszisztensnél, a dramaturg és a rendező kiválasztja a szereplőket. Annyi a fénykép, hogy egy második szereposztást is sikerül összeállítani. Éjjel a gyártásvezető telefonál, hogy nem csinálja tovább a filmet. Kisebb puhatolózás után kiderül, hogy a producerrel zördült össze, és igazságtalanul alulmaradt. Vigasztalni kell, nem is sejteni milyen gyorsan viszonozhatja.

2001. április 21. Szombat
Utolsó simítások a forgatókönyvön. Délután egy Pesti kávéházban találkozik a rendező Ónodi Eszter színművésznővel, hogy megbeszéljék a szerepet. Majd a gyártás és az állatidomár ülnek a rendező asztalához, hogy még egyszer nyugodt körülmények közt nézzék át a feladatot. Aztán premier előtt fél órával sikerül felkeresniük Kaszás Attilát az Újszínházban, hogy megállapodjanak vele az időpontokban, és a szerepben. Este fél 11-kor a stáb a Művész moziban gyülekezik. Nagyvásznon kívánják megnézni a trükkfelvételt. A vetítés után csalódott csönd. Az elkészült snitt nem tökéletes, de nem is olyan bénácska, hogy stílusnak elmehessen. A filmre a képenkénti húszperces várakozás miatt fénybefutás exponálódott, melyet a szektor engedett be az Arri2C-n. Emiatt a két szélső kameraállás használhatatlan. Nem jött ez jól két nappal a forgatás megkezdése előtt. Este a gyártás érdeklődik, és lelket önt a stábba: ha találunk még gyöngyvirág hajtást, neki állhatunk még egyszer leforgatni a trükköt, tanulva hibáinkból.

2001. április 22. Vasárnap
Délután gyülekezik a stáb a faluban. Szállásolás, ismerkedés. Holnap reggel kezdünk.

2001. április 23. Hétfő
Hétfő fél nyolc. Sió-parton kezdünk, hosszas kránépítés, felhős szeles októberies idő. Trükkmesterek is a helyszínen. A legbonyolultabb technikai igényű snittekkel indulunk neki a tizenkét napos forgatásnak, hogy össze tudjon szokni a stáb. A gyártás egy nappal előbb szerzett a faluban egy fehér Lada Nivát, azt díszítik rendőrautóvá. Öcsi, a rendőrt játszó helyi lakos megborotválkozik, ez nem volt egyszerű döntés a részéről. Míg a Javelin krán felépül, a következő helyszínünkön, a szurdokban a német színpadi emelvényeket szállító IFA elakad, kerülő úton sem tud a Katlan-helyszínre eljutni. Galambos - a gyártásvezető - végül szerez traktort és platót. Épül az aláépítmény. Nagy a szél, a Javelin a fölső, hét méter magas helyzetében erősen kileng. Már csak a vágóasztalon fog kiderülni el lehet-e vágni korábban a snittet. Még három fix snitt a hídról, és az alatta, most még csak képzeletben elrepülő F-16-os vadászgépről
Ebédszünet. Javelinnel átállás a katlanba. A Javelinnek nem elég vízszintes az aláépítés, emelni kell az emelvényen, a stáb úgy dönt, hogy az átépítés idejére a Kálvária-dombra költözik, és a kígyó-jelenetet veszi fel. Eközben hosszas küzdelem és másfél órás nyomtatás után megszületik az első napi diszpó, sajnos a nyolcvanas évekbeli mátrixnyomtató kapacitása ennyire futja.
A kígyódombon a stáb minden tagja segít a Javelin krán dombra való felhordásában. Megérkezik a producer. Elkészül a mesterséges kígyódomb, melyben gégecső jelöli ki a kígyó egyetlen lehetséges útját. Ebbe tunkolja bele a kígyószakértő a mérges viperát, leginkább kolbásztöltésnek tűnik. A Javelin próbái során kiderül, hogy az eredetileg elképzelt nagyon közeli beállítás a kameraárnyék miatt nem lehetséges, hosszas vita és próbálgatás után alakul ki a vállalható kompromisszum: nem megyünk távolabb a kígyótól, hanem felülnézetből indul a snitt, és egy szédítő forgás után már olyan pozícióba kerül, hogy az átkozott árnyék már nem látszik.
A kígyóval való éles felvételek során nagyjából a harmadik felvétel bizonyul a legjobbnak, persze ezután még többször próbálkozunk, de a nyersanyag lehetőségek miatt a lehetséges tökéletes előtt meg kell állni. Megjegyzendő, a hideg miatt a szegény állat is már végzetesen lelassult, megmakacsolta magát és egy primadonnát is megszégyenítő hisztéria után, már nagyon nehezen lehetett betölteni a gégecsőbe.
Mire egészen megszoktuk volna a mérges kígyó jelenlétét, ez a nap is véget ért, mégpedig naplementével: az utolsónak szán földrengés-snittet már nem tudjuk felvenni a szürkület miatt.
A késő délutáni órákban megpecsételődött a katlanban dolgozók egész napi munkájának is a sorsa: lebonthatnak. A tervezett snitt elmarad.
A gyártási asszisztencia az esti órákban a másnapi forgatáshoz szedi össze a falubeli szereplőket.
Mérleg: a tervezett három helyett csupán két helyszínt sikerült letudni, ennek oka a különlegesen bonyolult technika (Javelin krán), valamint az állat-jelenetekből mindig adódó kiszámíthatatlanság volt.
Találtunk még egészen kicsi gyönygyvirágkezdeményeket a vendéglátónk, Tóthné kertjében. Csabi segítségével kiástunk néhány tövet és az esti órákban expressz Pestre juttattuk, ahol holnap megkezdődik a trükkfelvétel ismétlése.
Ennyi. Első nap vége. Alvás.

2001. április 24. Kedd
Gigi kocsma.
A forgatás kezdetekor, egy-két inzertképet veszünk fel a tekebábuknál. Külön gond, hogy dől el magától a bábu. Végül is egy szög a megoldás - csak majdnem megoldás. Időközben kiderül, hogy görög az emse a közelben, s Jimmy, a kandisznó mindjárt kúrni fog. Nosza. A stáb átvonul a tetthelyre, ahol rövid beállás után parádés dugás tanúi vagyunk: Jimmy profi színész módjára pont addig teszi kötelességét, hogy szépen fel tudjuk dolgozni. A Gigibe visszatérve Pető Pista bácsi magánszáma következik, mint később kiderül, nem az utolsó aznap. Az egyszerű jelenetet többször kell ismételni, mert Pista bácsi hogy hogy nem, elfelejt fizetni a felesért. A légy-makrófelvételhez a stáb kora délután elkezd legyeket hajkurászni, majd mikor összegyűlik néhány derék állat, kiderül, hogy a Hybrid Dolly nem alkalmas a tervezett mozgásra, Pantherral kell felvenni. A legyek szabadok. A kuglizás jelenetben a férfiak kitesznek magukért. Legjobban a szegény beszédsérült bácsi domborít, aki az előtérben figyel egy padnál egy sörrel. Sajnos a sör előbb utóbb utat tört a bácsiből kifelé is, mikor is egy tank céltudatosságával áttört a fahrstsínen, és az éppen bejelentett felvételt megakasztva odafurakodott a szettbe, majd "möf möföm möföm" kommentár kíséretében könnyített magán, miközben a stáb döbbenten nézte az önfeledt Möföm bácsit. A többi felvétel rendben lement. Megjegyzendő, komoly rejtély, hogy hogyan lehet az, hogy amikor közeliben a kuglibábukat akartuk felvenni, ahogy beléjük trafál a labda, öt-hat olyan gurítás következett zsinórban, hogy még csak nem is súrolta a bábukat. Átok ült a pályán. Elmaradt viszont a naplemente miatt a kugligolyó-elsötétítéses snitt.
Este, gázsiosztáskor Pető Pista bácsi sztárgázsit követelt. A felajánlott összeg nem felelt meg neki, ő jelentősen többet akart kapni.

Nem kapott.

2001. április 25. Szerda
Hét órakor reggeli. Senki nincs a reggelizőben. Se reggelik. Fél nyolcra már kihozzák az ételt. Aztán a népek elkezdenek kiszállingózni a helyszínre. Totális szervezetlenség. A társaság fele elvész valahol, így nyolckor csak a kamerastáb és a rendező meg asszisztense van a helyszínen.
Elkezdődik végül a munka. Cseklik bácsi (Bandi Feri bácsi) ünneplőben jelenik meg, átöltöztettetjük. Még a másik két szereplő is megjön, akiket, délutánra visszahívunk.
Bandi Feri bácsi átöltözik, húsz perc múlva. Elkezdődik a munka. Csuklatás. Hogyan? Csuklani nem tud. Megoldás: aha. Röhejes. De működik! Csodák csodájára!
Kiderül, hogy a bolond fiú csak délután tud jönni. Kandisznó viszont ott van. Órákig legelészik szegény, mire sorra kerül. A végén már hörög és alig bírja a strapát, de sikerül felvenni vele mindent. Ebédszünet.
Amíg nem érkezik meg a postás és a bolond fiú, inzertfelvételek, van köztük egy-két nagyon szép is. Aztán lovasszekér: ez is egy párszor oda-vissza. Mindeközben lázas szervezés folyik a másnapot illetően, egy ideig úgy tűnik, hogy ma le lehet tudni a Cseklikes képek zömét, és másnap a rétet vehetjük, de hamar kiderül, hogy ez nem működik. A postással leforgatott jelenet után beköltözés a házba, ahol két érdekes képben eszik és jajong Bandi Feri bácsi (csuklik). A nap végén még egy órás diszpóírás, ami közben a szerencsésebbek vacsorát esznek, a rendező, a felvételvezető az asszisztens, és a gyártás asszisztense eközben rendületlenül szívnak.

2001. április 26. Csütörtök
Reggeli ügyileg a mai nap az eddigi mélypont. Egyáltalán nem nevezhető kiadósnak az a pár szelet nyamvadt párizsi és az egy szelet nyeszlett sajt, aminek az egész délelőtti energiaellátásunkat kellene szolgálnia.
A stáb példás gyorsasággal jelenik meg Cseklik bácsi háza előtt. Elkezdjük csinálni a közeliket, hiszen a további szereplők (kínai nő) és játszó autó (Merci) később jönnek. Rossz hír is érkezik: Mari nénit reggel mentő vitte el, ezért a vele tervezett aznapi jelenetet törölni kell. Sokáig nem tiszta, hogy beteg, vagy csak vizsgálatra vitték. Megnyugtató hír, hogy nem, nem beteg, csak mint az idős embereket szokták, vizsgálatra szállította a mentő Mari nénit a rendelőintézetbe. Ennek ellenére a keletkezett lyukat ki kell tölteni valamivel. Ezt leginkább a csúszások tették meg. Megjön a kombájn, a merci és a kínai nő. Mégsem tudjuk elkezdeni a forgatást, mert kiderül, hogy a búzaarató adapter egy méterrel szélesebb az utcánál, le kell szerelni és nélküle tud csak elmenni a böszme gép. Gyuri (a rendező) még egy kicsit erősködött, hogy talán, ha a közeli városból hozatnánk egy darut, és azzal, de hamar kiderül, hogy mégsem. A megint fennmaradó időt újabb inzertezés töltötte ki. Az egyik képben tejre lett szükség, ezért a gyártás elugrott öt liter tejért a boltba az egyetlen szabad autóval, a későbbi jelenetbe szereplő 500-as fekete, szirénával felszerelt Mercedes-szel. Közben kiderül, a tehenek helyett kecskék lesznek az utcában, mert teheneket nem adnak. A kecskés fiú viszont vonakodik a kamera elé állni. Némi könyörgés, rábeszélés. OK.
Felvételre kerül a kombájnos snitt. Eszméletlen jó. A hátráló megkülönböztető jelzéses sötét Mercedes filmtörténeti jelentőségű kép. És jó röhejes.
A producer felháborodva telefonál, hogy a rendező miért nem értesítette őt a filmben közreműködő neves színművészekről.
Az ebéd ehető.
Ebéd után varroda előtti snittre állunk, hogy a kínai nő (aki, mint kiderült, mongol) végezhessen egy nap. A fahrtépítés ideje alatt megcsináljuk az első nap végéről lemaradt földrengés-snittet. Aztán ötletünk támad: találunk egy hangyabolyt, arra gondolunk, hogy ide csak ez kell. A makrózással sikerült annyi időt eltöltenünk, hogy megrettenünk a feladattól és visszamegyünk. Lent már ránk várnak egy ideje: megint félreértés: nem jelzett senki, hogy készen vannak, mi meg nem tudtuk őket hívni, hogy mi van. A beállítás alatt újabb harcokat kellett vívni a szereplő tyúkokért, akik nem akartak élni a feltáruló szabadsággal, hogy a baromfiudvart az utcára sarkig tárt kapun át elhagyhatják, meg nem érthető, hogy ezek a derék szárnyasok, miért küzdenek minden erejükkel azért, hogy tuti levesbe főzzék őket, esélyt sem adva a kalandos szabad életre. Néhány tyúkot kiimádkoztunk az utcára, amikor a fahrtsínnel tökéletesen lezártuk az utat. "Kesernyést" kettévágjuk. Próba-felvétel. Azért a fahrtsínt fel kell szednünk a menetrendszerinti busz elől, de a gyártás talál egy udvart, amelyen keresztül el lehet terelni a forgalmat. Visszaköltözünk a Bezerédy utcába, Cseklik bácsi házához, ahol az öreg már pecsenye vörösre sült az öt óra hossza várakozás közben. A kamera totáljában az előteret lelegelték a szintén várakozó kecskék. A hangfelvételt pedig az iskola után csellengő gyerekek rontották el. A postás haza akar menni - valószínűleg a szőlőt kapálni -, de a stáb tagjai lebeszélik róla. A lovaskocsit azonban haza kell küldeni, mert a nap a megadott időben nem úgy süt, ahogy tegnap, a már beforgatott jeleneteknél. Cseklik bácsi már automatikusan csuklik. Bizony. AHA. A világítási szünetben Cseklik bácsi megmutatja a fényképeit, köztük azt a fehér lovat, amely állítólag Horthy Miklós alatt pompázott a dicső 1920-as bevonulás alkalmából. Az állat a fénykép készítésekor kb. 80 éves lehetett. Két belső inzert után, fél nyolc után 6 perccel vége a munkának.
Vacsora.
A kimaradt snittek, és a már leforgatottak átnézése. Másnapi diszpó kiadása. A másnapi szereplők azonosítása. Naplóírás.

2001. április 27. Péntek
Reggel. Költözés a varrodába, ami két házzal van csak arrébb. A munka nehéznek ígérkezik, mivel a tervezett fahrtot csak speciális eszközökkel lehet megcsinálni, mely felépítése hosszú órákig tart. A fővilágosító és a fahrtmester három kameramozgató szerkezet darabjaiból, deszkákból és kötelekből eszkábálja össze a különleges szerkezetet. Ez az idő azonban kapóra jön, mert kiderül, hogy a varrodai üres helyekre be kell ültetni varró asszonyokat, akik később visszajátszanak különböző szerepekben. A fahrt felépülése után elkezdődnek a próbák, amit egy-két még sikertelen felvétel követ, amikor is a varró asszonyok elkezdenek kifele szállingózni. Ebédszünetük van ugyanis. Mi is ekkor adjuk ki tehát. A szünet után expressz folytatjuk, aztán az ellenirányú fahrt következik. A szereplők asszonyok nagyon türelmetlenek, a csirkék etetésre várnak, a ludak szomjan halnak, valamint kapálatlanul marad a szőlő, de azért mindent készséggel megcsinálnak. Háromkor elkezdjük a közeli inzerteket. Mari nénit, akit tegnap elvitt a mentő, de mégsem, mert ma vitte el, a délutáni forgatásra azért ideér, csodálatos tehetséggel eljátssza a szerepét. Ebbe a snittbe az egyik asszisztensnek magán jellegű fényképezőgépével sikerül belevakuznia, ezért ismételni kell. A gyártás a túlforgatás miatt aggódik. Este hét órakor, amikor a forgatást be kell fejezni, az asszonyok még mindig dolgoznak a varrodában. Az operatőr és a rendező megnézik a vasárnapi forgatás helyszínét.
A hangmérnök: a forgatás délutáni felében elment atmoszféra hangokat felvenni. Gondolta, hogy felveszi megint a Cseklik-ház előtti ajtó nyekergését. Az azonban megszűnt, mert tegnap a lepakolásnál az ajtót levette a stáb, és mire visszakerült, a nyekergés elmúlt. Jaj.

2001. április 28. Szombat
Külső, 10-es kezdés. Panther krános nap.
Mari néni nagyon ügyes, de már menni akar, ahogy megjön. Pestről döglött, lefagyasztott vakondok érkezik a jelenethez. A sok nyüstöléstől hamar fényképezhetetlenné válik. Mariska, a helyszín tulajdonosa elajándékozta a pár héttel ezelőtt kiválasztott feketefejű kiskutyát, ezért a rendező a szállásadójánál élő hatalmas dándogra osztja a szerepet. Az egyik jelenetben a kutyának be kellene kapnia a vakondokot, de az olyan szagot eresztett, hogy már a kutyának sem kell. Kolbásszal kenjük az állat testét, de a kutya akkor sem eszi. Inzertnapra kerül ez a snitt is. Míg Juci nénivel vesszük fel a jelenetet, addig a helyi lakatos leemeli Mariska néni vaskerítésének egy darabját, hogy ki tudjon férni a kamera a rácson.
Ebédszünet.
Visszatérünk a házhoz. A gyártás sunnyog, azt mondja, késik egy szereplő. Később a gyártásvezető 40 kilométerrel távolabbról telefonál, hogy a postás elutazott a lányához, és éppen őt keresi. Inzertezünk, és pótsnitteket találunk ki, hogy ne vesszen hiába az idő. De a nap is felhő mögé bújik, így nem tudunk kapcsolódni a már felvettekhez. Három óra kényszerszünet után átköltözünk a pásztortanyához.
Elmarad a temetői felvétel.
Három férfi és Edit jelenete egy csöppnyi belső térben. Csak két ágy fér el a három férfinak. A szereplők panaszkodnak, hogy ugye nem fognak másra gondolni a mozinézők, mert az nekik szégyen lenne. Mikor bepróbáltuk a jelenetet sebes költözés a külsőbe, hogy alkonyban tudjunk forgatni. A legszebb demerung közepén megjelenik a tulaj. Részegen tántorog a képben, és kikéri magának a hangnemet, ahogyan rászólunk. A kamera assziszt annyira rossz, csöves fekete-fehér, hogy a szürkületi fényekben már semmit sem látni abból, amit a kamera lát. Vissza a belsőbe. Belecsúszunk a túlórába, de a délutáni kényszerszünet miatt a gyártás elfogad az igényt. Odakint sárgásan világítja meg az eget a közelben terjedő erdőtűz. A stáb eleinte csak csodálkozik, aztán értesíti a tűzoltókat. Akik megérkeznek a helyszínre, de a világosító kocsi, és az aggregátor miatt a keskeny úton nem tudják megközelíteni a tüzet. Gyalog mennek a narancssárga fény felé. Mire a forgatást befejezzük, ők is eloltják a tüzet. Mindenki haza. Ma is van elmaradt jelenet és beállítás: duzzad az inzertlista. Este a faluban kocsmamegnyitó utcai vígasság van. A pihentebbek elmennek, a stáb nagy része már csak aludni bír.

2001. április 29. Vasárnap.
Külső, rét, forrás és pásztorlányka
Rekkenő hőség.
Egy 15 méteres daru érkezik. Felső totál a birkákról. Olyan, mint az időjárás jelentésben az örvénylő ciklon. Csak a rendező és a segédoperatőr utaznak a magasba, ezért a snittet a rendező fényképezi. A pásztorlányka jeleneteit egy lápos vidéken vesszük fel, de csak két ember készült gumicsizmával: a rendező a hátán viszi át a mocsáron az operatőrt.
A helyi szereplők zseniálisak. Jani békésen tűri, hogy mézzel az arcára ragaszunk egy katicabogarat.
Gondok: szivattyúval, kúttal. A kútból akarunk felfelé kinézni, ezért betongyűrűért indul a gyártás. A világosítóknak azonban jobb ötletük van: egy tükröt eresztenek a kútba, ami hungarocell-en ringatózik a víz színén. A visszatükrözött kép olyan, mint az angyalkák a barokk templomokban.
Este megérkeznek a léghajósok, holnap hajnalban a falu fölé emelkedik a rendező, az operatőr, és a fókuszpuller.

2001. április 30. Hétfő
…azaz, csak emelkedne, de a légköri viszonyok egyáltalán nem kedveznek a léghajós felvételnek. Felrepülnek ugyan, de a szél teljesen más irányba viszi őket. A repülést estére halasztják - de még akkor is erős északnyugati szél fúj.
A fogatás mai helyszíne a rét, ahol a Bába, Rácz Mari néni szedi a füveket. Szerencsére Mari néni vérbeli profi, így az első néhány snitten nagyon hamar túlesünk. A gólya azonban, akit Huszák Péter hozott a helyszínre, túlságosan jámbornak bizonyul, hat órán keresztül olyan rezzenéstelenül áll, mintha már nem is igazi lenne. (Egyébként ő is profinak számít, a legutóbbi Kele - film főszereplője volt.) A nyuszik persze pont túlmozgásosságuk miatt okoznak nehézségeket, sok időbe telik, míg sikerül lefilmezni az egyiket anélkül, hogy azonnal valamelyik fűcsomó alá menekülne, és ott meglapulna.
A stáb a hőséggel küzd, a több mint nyolcvanéves Mari néni is idő előtt kifárad, ezért a forgatást a Gigi kocsma tekepályáján folytatjuk. Az optikát eltakaró golyó azonban bonyolultabb feladat, mint elsőre látni lehetett. Speciális asztalosmunkát igényel. A stáb nagy részét hazaengedjük, a léghajóval pedig újabb felszállási kísérletre készülünk. A szél azonban olyan erős, hogy a következő forgatási szakaszra hagyjuk a léghajófahrtot.

vissza