2001.
április 2.
Megvan
a pénz! Elindulhat a film. A 10-dikei kezdést viszont túl korainak
tartja a producer. Valamint megbeszélést kell folytatni a Mokép
vezérigazgatójával is, aki jelenleg külföldön tartózkodik. Április
17-ét már lehetséges kezdési időpontnak tartják. Ez azonban
az operatőrnek nem megfelelő, ő a 23-val kezdődő hetet javasolja.
A táj egyre zöldül, pedig a film látványvilágát a napos, de
még halott természetre találta ki a rendező.
2001.
április 3. Budapest
A
próbázás napja. Két tekercs filmet, szűrők egész sorát, magát
a kamerát, valamint a kígyó snitt fahrtmozgását, a földrengés
remegését és a periszkóplencse működését próbálta ki az operatőr
és a kameraasszisztens, Ignácz András a Hajógyári szigeten.
Eközben a rendező a producernél próbálja elérni a 10-dikei kezdést.
A gyártásvezető rohamtempóban írja a költségek kifizetésének
ütemtervét. Délután ötre kész kell lennie vele. Fél hatra el
is készül. A producer sajnálatát fejezi ki, és megerősíti a
9-dikei találkozó időpontját. 10-dikén biztosan nem indul a
mozi.
2001.
április 4. szerda
A
virág növekedést, azaz a kockázó trükköt azonban el kell kezdeni
gyártani, mert megállíthatatlanul nő a virág. Megkezdődik a
készülődés. Három Arri II C kamerát kell bérelni, két Balogh
lámpát, három kockázó motort, és el kell készíteni az asztallapnyi
makettet. Rövid huzavona után a gyártásvezető saját maga készíti
el a makettet egy targonca raklapból, melyet este átszállít
a biológushoz. Bekerül a földbe a gyökér, és a két centis hajtás
is. A virágot ugyan betette a biológus a hűtőbe, de mikor megtudta,
hogy egy másik növény is szóba került, mely gyorsabban és magról
termeszthető, visszaültette a kertjébe. A rendező viszont nem
fogadta el a magról termeszthető növényt és a stáb visszatért
az eredeti elképzeléshez. Most kis papírkorong jelzi a helyét.
2001.
április 5. csütörtök
A
forgatási előkészítés fagyasztva. Hétfőig, az értekezletig nem
történik előrelépés. A trükkfelvétel is áll, egy rutinhiba folytán.
A kamerákhoz nem lett lekötve a három optika, és a hozzájuk
tartozó állvány. De költségvetve sem. Így duplájára emelkedett
az ár. A gyártás szeretné, ha csak két plánból készülne felvétel
a virágról, mert így meg lehetne spórolni egy teljes kameraszett
árát, de a rendező egyelőre hajthatatlan. Most a producer tárgyal
a kedvezmények mértékéről.
Kisebb, utolsó simítások a forgatókönyvön. Schulze Éva átolvasta
a forgatókönyvet és néhány kérdést felvetett. Az ezekre adott
válaszok remélhetőleg színesítik és mélyítik a sztorit. Mindenesetre
három színész szerepet kap a filmben.
2001.
április 6. péntek
11
órakor egy pesti kávézóban. Megbeszélés. Az operatőr kihúz kb.
600.000 - 1000.000 Ft érétkű kameramozgató szerkezetet az első
12 forgatási nap diszpójából. Ezek nélkül a szerkezetek nélkül
sokkal nehezebb lesz elkészíteni az elképzelt jeleneteket.
Rendező:
"Ha keresünk valami jót abban, hogy még megközelítőleg
sincs lehetőség a megálmodott snitteket vászonra vinnünk, akkor
a találékonyságot mondanám. Azt remélem, hogy a képek így szikárabbak,
fegyelmezettebbek és ötletesebbek lesznek."
A
gyártás sokkalja a hangra fordítandó összeget. Különböző hangmérnököket
ajánl, akiknek nincs vagy kevés a filmes referenciája. A rendező
találkozik a már felkért hangmérnökkel, és megegyeznek az árban.
A filmlaborban elromlott a hívóberendezés, ezért csak a jövő
hét elejére lesz kész a próbázás képanyaga.
Délután telefonál a biológus, hogy nem a megbeszélt virágot
ültette a ládába. Az ő kertjében már kibukkant a gyökérből a
bimbó, és az valami gyomnövény. De biztosította a stábot, hogy
hétfőre megszerzi a kért növényt. Délelőtt fél tizenegy: a produkció
internetes háttércsapata lehúzott redőny mögött (hogy a számukra
úgyszólván ismeretlen tavasz fényözöne el ne fakítsa a képernyő
színeit), szerény, családias megemlékezés keretében indítja
útjára a film hivatalos honlapjának végleges verzióját. A félhomályos
irodában az elmúlt negyvennyolc óra maratoni távú kreativitása
tizenegy darab üres cigarettásdobozból állít magának emlékművet.
A hálózati promóció mérnökei most új csatákra készen indulnak
a dohánybolt felé - ám titkon pár perc lustálkodást is kiügyeskednek
maguknak az áprilsi hőhullámban.
2001.
április 9. hétfő
Bereczki
Csaba, a Mokép vezérigazgatója és a film felelős producere fogadja
a stábot. Egyetért az eddigi döntésekkel - 35 mm-es film, 30
nap forgatás, animáció -, valamint a tervezet költségvetésre
is rábólint. Ezt a filmet nagy lehetőségnek tekinti, mint mondja,
mellyel nem kell Hegyeshalomnál megállni, nemzetközisége miatt
(nincs dialóg) a Mokép kiemelten kezeli a produkciót. Megegyezünk
a 23-ai kezdésben. A Mokép részéről Kristóf Zsolt felvételvezetővel
egészül ki a stáb.
2001. április 10. kedd
A
filmlaboratóriumban levetítik a próbázásról készült négyszer
öt perces kópiát. Az első tekercs EXR 100-as Kodak nyersanyagra
különböző szűrőkkel próbázott fényeletlen, a második ugyanez
250-es anyagra. A maradék kettő visszafényelt, azaz a fénymegadó
minden szélső értéket a norma felé húzott. A képen egy élénkpiros
autó látható, haragoszöld fűben, középen egy ember tartja a
szűrő számát jelölő táblát. Az operatőr és a rendező legfőbb
szándéka a zöldek kifakítása, de oly módon, hogy a többi szín
ugyanakkor a valóság látszatát keltse. A földrengés, a periszkóp,
és az elsötétülés próbája jól sikerült. A színekkel tovább próbálkozik
a filmlaboratórium.
Megkaptuk a www.hukkle.hu domainnevet. A név azonban egy másik
névre mutat, kértük tehát a C3 alapítványt - a regisztrációs
céget -, hogy adjanak valódi címet a név mellé.
2001. április 11. szerda
Minden
összeállt a Kőbányai Mokép telepen a kockázás megkezdéséhez.
A szoba közepén, az asztalon, ládában áll egy darab rét. Kicsi
fűcsomók, fejlettebb gyöngyvirágok, mohás facsonkok meredeznek
képhatárig a Természettudományi stúdiónak helyet adó irodahelységben.
Ezzel a snittel éled újra a valamikori MOVI széthordott, elpusztított
stúdiója. Berecz László már előkészítette a kránnak használatos
marógépállványzatot, valamint a nevelőfényt. Az operatőr meghatározza
a fényt és a blende mértékét, majd Rák József trükkoperatőr
és a rendező megegyeznek a beállításokban. Három Arri 2c kamera
dolgozik majd kockázógéppel ellátva, állandó emberi felügyelet
mellett. A számítások szerint 20 percenként kell exponálni mindhárom
kamerával. Az előkészületetek késő délutánig tartanak, ezért
a szakemberek megegyeznek a másnapi kezdésben.
2001.
április 12. csütörtök
Irány
a falu. Az ebédre már meg is érkezik a gyártó stáb. Míg a gyártásvezető
szervez és fizet, addig a rendező, az asszisztens és a felvételvezető
pontos gyártási tervet készít az első 12 forgatási napról. Most
konkretizálódnak a speciális kellékek, szereplők, azaz, hogy
honnan lesz tehéncsorda, megkapjuk-e a helyszínnek kinézett
házat, valamint ki milyen szerepet játszik és mikor. A költségek
csökkentésére át kell írni a diszpót, mely munka éjfélig eltart.
Napközben a rendező telefonál a természettudományi stúdióba.
Ott a trükkoperatőr elmondja, hogy már a 167-ik kockánál tartanak,
de sajnos mire elkezdték a munkát, a virág zöldje már három
centire kibújt a földből. "Hiába, táltos virág!" -
mondja. A rendező bosszankodik, de inkább értetlen. Felhívja
a biológust, hogy igaz-e az állítás, miszerint a növény éjjel
nem nő. A biológus cáfol: ez egy késleltetett, lefagyasztott
növény, ha a virága nem is, de a zöldje éjjel is nőhet. A rendező
beállítat egy embert a kockázó kamera mögé 12 órai váltásba.
Meg kell várni a musztervetítést, ami két hét múlva lesz. Addig
fojtsuk el bánatunkat!
2001.
április 13. Péntek
Még
mindig a faluban. Végig kell járni az összes szereplőjelöltet,
és fényképet kell készíteni róluk. A természet visszafordíthatatlanul
zöldbe borult. A látvány fele annyit sem mutat, mint a film
tervezésekor. A rendező, elgondolása szerint, most nagyon kevés
totált vesz majd föl, azok rögzítését az október végi forgatásokra
hagyja.
Anekdota: Hazafelé az asszisztens megkérdezi a rendezőt, hogy
most boldog-e. Hm, inkább kiegyensúlyozott - válaszolja. - Akkor
csak két szót mondok - így az asszisztens -, három centi.
2001.
április 14. Szombat
Margitai
Ági színésznővel találkozik a rendező, hogy egy apró szerepre
felkérje. Annak ellenére, hogy forgatókönyvet nem kap, a művésznő
elvállalja a szerepet.
2001.
április 15. Vasárnap
Az
ünnepek ellenére sem áll le a film előkészítése. A rendező ellátogat
Tóth Tamás kígyószakértőhöz. Az otthonában berendezett terráriumban
számtalan különböző fajtájú csúszómászó található. A Magyarországon
is honos keresztes viperából csak egy kisebb példány található,
a nagyobb homoki viperát pedig tilos fogságban tartani. A kamerának
ugyanis az a jó, ha minél nagyobb az állat, ezért megegyeznek,
hogy a szakértő több példányt hoz ki a forgatásra.
Délután Liszka Tamással, az internetes oldal tervezőjével végzik
el az oldal végső áttervezését. Javítanak a logon, valamint
elveszett adatokat pótolnak.
2001. április 16. Hétfő
Húsvét hétfő. Hajnal ötre kész az internetes tartalom
és a forma.
2001.
április 17. Kedd
A
Moképnél a rendező bemutatja a honlapot a producernek és a vállalat
PR szakemberének. A gyártás szervezi a hétfői kezdést. Beszerzik
a nyersanyagot, a speciális optikákat, valamint berendező és
kellékes híján a különleges kellékeket, mint rendőrautó, sziréna,
stb. Az asszisztens megszerzi a kiválasztott színészek telefonszámát,
a rendező pedig felkéri őket a szerepre.
2001.
április 18. Szerda
Reggel
fél kilenckor a Filmlaboratórium vetítőjében megint megnézi
az operatőr és a rendező az újrafényelt próbafelvételt. Úgy
látszik, van esély a fűzöldeket nézhetővé szűrni. Utolsó szakaszába
ért a szervezés. A stábtelefont viszont letiltatja a szolgáltató.
Fél napos kitérővel visszakapcsoltatjuk. Egy óra: Kőbánya, a
Természettudományi stúdió. A trükkfelvételre elültetett virág
fele annyi idő alatt kinőtt, mint terveztük. A kis bimbók fehér
virágokká fejlődtek, valószínűleg a fagyasztás okozta visszamaradást
akarták rekord idő alatt behozni. Péntekre véget érhet a trükk,
és a laborba kerülhet az exponált anyag.
A rendezőnek hat órára "Kesernyésen" kell lennie,
lefényképezni a dalkör résztvevőit és kiválasztani a filmben
elhangzó népdalt. A gyártás nem tud kocsit biztosítani, marad
az öt órás IC vonat Sárbogárdig, onnan pedig Öcsi, az ozorai
sofőr. Fél hétkor, mire megérkeznek, már senki sincs a Művelődési
házban, a próba véget ért.
2001.
április 19. Csütörtök
Reggelre
megérkezik a gyártás is a faluba. Meg kell találni, és le kell
szervezni a helyi specialitásokat: kombájn, tehéncsorda, birka,
kandisznó. Jimmy, a falu egyetlen fedező disznaja, még túl fiatal
és karcsú a maga 150 kilójával; a helyi sertéstelep meg nem
ad ki állatot, mert az nekik utána már csak selejt. A birkák
meg nem tudnak a kiválasztott helyszínre menni, ezért új helyszínt
keresünk a jelenetnek. Délelőtt sikerül végigjárni és lefényképezni
- az időközben országos aranyfokozattal díjazott - dalkör tagjait.
A visszamondott rendőrszerepre sikerül felkérni helyi segítségünket,
Öcsit, akit viszont sehogyan sem tudunk rábeszélni, hogy a szerep
kedvéért vágassa le a copfját.
Pesten eltűnik a makró optika. Valaki felvette a gyártó nevében,
de senki nem tudja kicsoda. Kisebb pánik tör ki. Este Kőbányán
véget ér a virág kockázása, hogy másnap már reggel a laborban
lehessen az anyag. Karbantartás miatt ugyanis csak délig üzemel
a Filmlaboratórium.
2001.
április 20. Péntek
Reggel
még vidéken találunk egy kombájnt, és a birkással is megbeszéljük
a dolgokat. 10-kor már Pesten vagyunk. A rendező találkozik
a trükkmesterekkel. Hétfőn már egy trükkfelvétellel kezd a film,
mégis még két cég van versenyben. Estére a gyártásnál a két
árajánlat, az dönt. A Mokép script-est szerződtet a filmhez.
Este az asszisztensnél, a dramaturg és a rendező kiválasztja
a szereplőket. Annyi a fénykép, hogy egy második szereposztást
is sikerül összeállítani. Éjjel a gyártásvezető telefonál, hogy
nem csinálja tovább a filmet. Kisebb puhatolózás után kiderül,
hogy a producerrel zördült össze, és igazságtalanul alulmaradt.
Vigasztalni kell, nem is sejteni milyen gyorsan viszonozhatja.
2001.
április 21. Szombat
Utolsó
simítások a forgatókönyvön. Délután egy Pesti kávéházban találkozik
a rendező Ónodi Eszter színművésznővel, hogy megbeszéljék a
szerepet. Majd a gyártás és az állatidomár ülnek a rendező asztalához,
hogy még egyszer nyugodt körülmények közt nézzék át a feladatot.
Aztán premier előtt fél órával sikerül felkeresniük Kaszás Attilát
az Újszínházban, hogy megállapodjanak vele az időpontokban,
és a szerepben. Este fél 11-kor a stáb a Művész moziban gyülekezik.
Nagyvásznon kívánják megnézni a trükkfelvételt. A vetítés után
csalódott csönd. Az elkészült snitt nem tökéletes, de nem is
olyan bénácska, hogy stílusnak elmehessen. A filmre a képenkénti
húszperces várakozás miatt fénybefutás exponálódott, melyet
a szektor engedett be az Arri2C-n. Emiatt a két szélső kameraállás
használhatatlan. Nem jött ez jól két nappal a forgatás megkezdése
előtt. Este a gyártás érdeklődik, és lelket önt a stábba: ha
találunk még gyöngyvirág hajtást, neki állhatunk még egyszer
leforgatni a trükköt, tanulva hibáinkból.
2001.
április 22. Vasárnap
Délután
gyülekezik a stáb a faluban. Szállásolás, ismerkedés. Holnap
reggel kezdünk.
2001.
április 23. Hétfő
Hétfő
fél nyolc. Sió-parton kezdünk, hosszas kránépítés, felhős szeles
októberies idő. Trükkmesterek is a helyszínen. A legbonyolultabb
technikai igényű snittekkel indulunk neki a tizenkét napos forgatásnak,
hogy össze tudjon szokni a stáb. A gyártás egy nappal előbb
szerzett a faluban egy fehér Lada Nivát, azt díszítik rendőrautóvá.
Öcsi, a rendőrt játszó helyi lakos megborotválkozik, ez nem
volt egyszerű döntés a részéről. Míg a Javelin krán felépül,
a következő helyszínünkön, a szurdokban a német színpadi emelvényeket
szállító IFA elakad, kerülő úton sem tud a Katlan-helyszínre
eljutni. Galambos - a gyártásvezető - végül szerez traktort
és platót. Épül az aláépítmény. Nagy a szél, a Javelin a fölső,
hét méter magas helyzetében erősen kileng. Már csak a vágóasztalon
fog kiderülni el lehet-e vágni korábban a snittet. Még három
fix snitt a hídról, és az alatta, most még csak képzeletben
elrepülő F-16-os vadászgépről
Ebédszünet. Javelinnel átállás a katlanba. A Javelinnek nem
elég vízszintes az aláépítés, emelni kell az emelvényen, a stáb
úgy dönt, hogy az átépítés idejére a Kálvária-dombra költözik,
és a kígyó-jelenetet veszi fel. Eközben hosszas küzdelem és
másfél órás nyomtatás után megszületik az első napi diszpó,
sajnos a nyolcvanas évekbeli mátrixnyomtató kapacitása ennyire
futja.
A kígyódombon a stáb minden tagja segít a Javelin krán dombra
való felhordásában. Megérkezik a producer. Elkészül a mesterséges
kígyódomb, melyben gégecső jelöli ki a kígyó egyetlen lehetséges
útját. Ebbe tunkolja bele a kígyószakértő a mérges viperát,
leginkább kolbásztöltésnek tűnik. A Javelin próbái során kiderül,
hogy az eredetileg elképzelt nagyon közeli beállítás a kameraárnyék
miatt nem lehetséges, hosszas vita és próbálgatás után alakul
ki a vállalható kompromisszum: nem megyünk távolabb a kígyótól,
hanem felülnézetből indul a snitt, és egy szédítő forgás után
már olyan pozícióba kerül, hogy az átkozott árnyék már nem látszik.
A kígyóval való éles felvételek során nagyjából a harmadik felvétel
bizonyul a legjobbnak, persze ezután még többször próbálkozunk,
de a nyersanyag lehetőségek miatt a lehetséges tökéletes előtt
meg kell állni. Megjegyzendő, a hideg miatt a szegény állat
is már végzetesen lelassult, megmakacsolta magát és egy primadonnát
is megszégyenítő hisztéria után, már nagyon nehezen lehetett
betölteni a gégecsőbe.
Mire egészen megszoktuk volna a mérges kígyó jelenlétét, ez
a nap is véget ért, mégpedig naplementével: az utolsónak szán
földrengés-snittet már nem tudjuk felvenni a szürkület miatt.
A késő délutáni órákban megpecsételődött a katlanban dolgozók
egész napi munkájának is a sorsa: lebonthatnak. A tervezett
snitt elmarad.
A gyártási asszisztencia az esti órákban a másnapi forgatáshoz
szedi össze a falubeli szereplőket.
Mérleg: a tervezett három helyett csupán két helyszínt sikerült
letudni, ennek oka a különlegesen bonyolult technika (Javelin
krán), valamint az állat-jelenetekből mindig adódó kiszámíthatatlanság
volt.
Találtunk még egészen kicsi gyönygyvirágkezdeményeket a vendéglátónk,
Tóthné kertjében. Csabi segítségével kiástunk néhány tövet és
az esti órákban expressz Pestre juttattuk, ahol holnap megkezdődik
a trükkfelvétel ismétlése.
Ennyi. Első nap vége. Alvás.
2001.
április 24. Kedd
Gigi
kocsma.
A forgatás kezdetekor, egy-két inzertképet veszünk fel a tekebábuknál.
Külön gond, hogy dől el magától a bábu. Végül is egy szög a
megoldás - csak majdnem megoldás. Időközben kiderül, hogy görög
az emse a közelben, s Jimmy, a kandisznó mindjárt kúrni fog.
Nosza. A stáb átvonul a tetthelyre, ahol rövid beállás után
parádés dugás tanúi vagyunk: Jimmy profi színész módjára pont
addig teszi kötelességét, hogy szépen fel tudjuk dolgozni. A
Gigibe visszatérve Pető Pista bácsi magánszáma következik, mint
később kiderül, nem az utolsó aznap. Az egyszerű jelenetet többször
kell ismételni, mert Pista bácsi hogy hogy nem, elfelejt fizetni
a felesért. A légy-makrófelvételhez a stáb kora délután elkezd
legyeket hajkurászni, majd mikor összegyűlik néhány derék állat,
kiderül, hogy a Hybrid Dolly nem alkalmas a tervezett mozgásra,
Pantherral kell felvenni. A legyek szabadok. A kuglizás jelenetben
a férfiak kitesznek magukért. Legjobban a szegény beszédsérült
bácsi domborít, aki az előtérben figyel egy padnál egy sörrel.
Sajnos a sör előbb utóbb utat tört a bácsiből kifelé is, mikor
is egy tank céltudatosságával áttört a fahrstsínen, és az éppen
bejelentett felvételt megakasztva odafurakodott a szettbe, majd
"möf möföm möföm" kommentár kíséretében könnyített
magán, miközben a stáb döbbenten nézte az önfeledt Möföm bácsit.
A többi felvétel rendben lement. Megjegyzendő, komoly rejtély,
hogy hogyan lehet az, hogy amikor közeliben a kuglibábukat akartuk
felvenni, ahogy beléjük trafál a labda, öt-hat olyan gurítás
következett zsinórban, hogy még csak nem is súrolta a bábukat.
Átok ült a pályán. Elmaradt viszont a naplemente miatt a kugligolyó-elsötétítéses
snitt.
Este, gázsiosztáskor Pető Pista bácsi sztárgázsit követelt.
A felajánlott összeg nem felelt meg neki, ő jelentősen többet
akart kapni.
Nem kapott.
2001.
április 25. Szerda
Hét
órakor reggeli. Senki nincs a reggelizőben. Se reggelik. Fél
nyolcra már kihozzák az ételt. Aztán a népek elkezdenek kiszállingózni
a helyszínre. Totális szervezetlenség. A társaság fele elvész
valahol, így nyolckor csak a kamerastáb és a rendező meg asszisztense
van a helyszínen.
Elkezdődik végül a munka. Cseklik bácsi (Bandi Feri bácsi) ünneplőben
jelenik meg, átöltöztettetjük. Még a másik két szereplő is megjön,
akiket, délutánra visszahívunk.
Bandi Feri bácsi átöltözik, húsz perc múlva. Elkezdődik a munka.
Csuklatás. Hogyan? Csuklani nem tud. Megoldás: aha. Röhejes.
De működik! Csodák csodájára!
Kiderül, hogy a bolond fiú csak délután tud jönni. Kandisznó
viszont ott van. Órákig legelészik szegény, mire sorra kerül.
A végén már hörög és alig bírja a strapát, de sikerül felvenni
vele mindent. Ebédszünet.
Amíg nem érkezik meg a postás és a bolond fiú, inzertfelvételek,
van köztük egy-két nagyon szép is. Aztán lovasszekér: ez is
egy párszor oda-vissza. Mindeközben lázas szervezés folyik a
másnapot illetően, egy ideig úgy tűnik, hogy ma le lehet tudni
a Cseklikes képek zömét, és másnap a rétet vehetjük, de hamar
kiderül, hogy ez nem működik. A postással leforgatott jelenet
után beköltözés a házba, ahol két érdekes képben eszik és jajong
Bandi Feri bácsi (csuklik). A nap végén még egy órás diszpóírás,
ami közben a szerencsésebbek vacsorát esznek, a rendező, a felvételvezető
az asszisztens, és a gyártás asszisztense eközben rendületlenül
szívnak.
2001.
április 26. Csütörtök
Reggeli
ügyileg a mai nap az eddigi mélypont. Egyáltalán nem nevezhető
kiadósnak az a pár szelet nyamvadt párizsi és az egy szelet
nyeszlett sajt, aminek az egész délelőtti energiaellátásunkat
kellene szolgálnia.
A stáb példás gyorsasággal jelenik meg Cseklik bácsi háza előtt.
Elkezdjük csinálni a közeliket, hiszen a további szereplők (kínai
nő) és játszó autó (Merci) később jönnek. Rossz hír is érkezik:
Mari nénit reggel mentő vitte el, ezért a vele tervezett aznapi
jelenetet törölni kell. Sokáig nem tiszta, hogy beteg, vagy
csak vizsgálatra vitték. Megnyugtató hír, hogy nem, nem beteg,
csak mint az idős embereket szokták, vizsgálatra szállította
a mentő Mari nénit a rendelőintézetbe. Ennek ellenére a keletkezett
lyukat ki kell tölteni valamivel. Ezt leginkább a csúszások
tették meg. Megjön a kombájn, a merci és a kínai nő. Mégsem
tudjuk elkezdeni a forgatást, mert kiderül, hogy a búzaarató
adapter egy méterrel szélesebb az utcánál, le kell szerelni
és nélküle tud csak elmenni a böszme gép. Gyuri (a rendező)
még egy kicsit erősködött, hogy talán, ha a közeli városból
hozatnánk egy darut, és azzal, de hamar kiderül, hogy mégsem.
A megint fennmaradó időt újabb inzertezés töltötte ki. Az egyik
képben tejre lett szükség, ezért a gyártás elugrott öt liter
tejért a boltba az egyetlen szabad autóval, a későbbi jelenetbe
szereplő 500-as fekete, szirénával felszerelt Mercedes-szel.
Közben kiderül, a tehenek helyett kecskék lesznek az utcában,
mert teheneket nem adnak. A kecskés fiú viszont vonakodik a
kamera elé állni. Némi könyörgés, rábeszélés. OK.
Felvételre kerül a kombájnos snitt. Eszméletlen jó. A hátráló
megkülönböztető jelzéses sötét Mercedes filmtörténeti jelentőségű
kép. És jó röhejes.
A producer felháborodva telefonál, hogy a rendező miért nem
értesítette őt a filmben közreműködő neves színművészekről.
Az ebéd ehető.
Ebéd után varroda előtti snittre állunk, hogy a kínai nő (aki,
mint kiderült, mongol) végezhessen egy nap. A fahrtépítés ideje
alatt megcsináljuk az első nap végéről lemaradt földrengés-snittet.
Aztán ötletünk támad: találunk egy hangyabolyt, arra gondolunk,
hogy ide csak ez kell. A makrózással sikerült annyi időt eltöltenünk,
hogy megrettenünk a feladattól és visszamegyünk. Lent már ránk
várnak egy ideje: megint félreértés: nem jelzett senki, hogy
készen vannak, mi meg nem tudtuk őket hívni, hogy mi van. A
beállítás alatt újabb harcokat kellett vívni a szereplő tyúkokért,
akik nem akartak élni a feltáruló szabadsággal, hogy a baromfiudvart
az utcára sarkig tárt kapun át elhagyhatják, meg nem érthető,
hogy ezek a derék szárnyasok, miért küzdenek minden erejükkel
azért, hogy tuti levesbe főzzék őket, esélyt sem adva a kalandos
szabad életre. Néhány tyúkot kiimádkoztunk az utcára, amikor
a fahrtsínnel tökéletesen lezártuk az utat. "Kesernyést"
kettévágjuk. Próba-felvétel. Azért a fahrtsínt fel kell szednünk
a menetrendszerinti busz elől, de a gyártás talál egy udvart,
amelyen keresztül el lehet terelni a forgalmat. Visszaköltözünk
a Bezerédy utcába, Cseklik bácsi házához, ahol az öreg már pecsenye
vörösre sült az öt óra hossza várakozás közben. A kamera totáljában
az előteret lelegelték a szintén várakozó kecskék. A hangfelvételt
pedig az iskola után csellengő gyerekek rontották el. A postás
haza akar menni - valószínűleg a szőlőt kapálni -, de a stáb
tagjai lebeszélik róla. A lovaskocsit azonban haza kell küldeni,
mert a nap a megadott időben nem úgy süt, ahogy tegnap, a már
beforgatott jeleneteknél. Cseklik bácsi már automatikusan csuklik.
Bizony. AHA. A világítási szünetben Cseklik bácsi megmutatja
a fényképeit, köztük azt a fehér lovat, amely állítólag Horthy
Miklós alatt pompázott a dicső 1920-as bevonulás alkalmából.
Az állat a fénykép készítésekor kb. 80 éves lehetett. Két belső
inzert után, fél nyolc után 6 perccel vége a munkának.
Vacsora.
A kimaradt snittek, és a már leforgatottak átnézése. Másnapi
diszpó kiadása. A másnapi szereplők azonosítása. Naplóírás.
2001.
április 27. Péntek
Reggel.
Költözés a varrodába, ami két házzal van csak arrébb. A munka
nehéznek ígérkezik, mivel a tervezett fahrtot csak speciális
eszközökkel lehet megcsinálni, mely felépítése hosszú órákig
tart. A fővilágosító és a fahrtmester három kameramozgató szerkezet
darabjaiból, deszkákból és kötelekből eszkábálja össze a különleges
szerkezetet. Ez az idő azonban kapóra jön, mert kiderül, hogy
a varrodai üres helyekre be kell ültetni varró asszonyokat,
akik később visszajátszanak különböző szerepekben. A fahrt felépülése
után elkezdődnek a próbák, amit egy-két még sikertelen felvétel
követ, amikor is a varró asszonyok elkezdenek kifele szállingózni.
Ebédszünetük van ugyanis. Mi is ekkor adjuk ki tehát. A szünet
után expressz folytatjuk, aztán az ellenirányú fahrt következik.
A szereplők asszonyok nagyon türelmetlenek, a csirkék etetésre
várnak, a ludak szomjan halnak, valamint kapálatlanul marad
a szőlő, de azért mindent készséggel megcsinálnak. Háromkor
elkezdjük a közeli inzerteket. Mari nénit, akit tegnap elvitt
a mentő, de mégsem, mert ma vitte el, a délutáni forgatásra
azért ideér, csodálatos tehetséggel eljátssza a szerepét. Ebbe
a snittbe az egyik asszisztensnek magán jellegű fényképezőgépével
sikerül belevakuznia, ezért ismételni kell. A gyártás a túlforgatás
miatt aggódik. Este hét órakor, amikor a forgatást be kell fejezni,
az asszonyok még mindig dolgoznak a varrodában. Az operatőr
és a rendező megnézik a vasárnapi forgatás helyszínét.
A hangmérnök: a forgatás délutáni felében elment atmoszféra
hangokat felvenni. Gondolta, hogy felveszi megint a Cseklik-ház
előtti ajtó nyekergését. Az azonban megszűnt, mert tegnap a
lepakolásnál az ajtót levette a stáb, és mire visszakerült,
a nyekergés elmúlt. Jaj.
2001.
április 28. Szombat
Külső,
10-es kezdés. Panther krános nap.
Mari néni nagyon ügyes, de már menni akar, ahogy megjön. Pestről
döglött, lefagyasztott vakondok érkezik a jelenethez. A sok
nyüstöléstől hamar fényképezhetetlenné válik. Mariska, a helyszín
tulajdonosa elajándékozta a pár héttel ezelőtt kiválasztott
feketefejű kiskutyát, ezért a rendező a szállásadójánál élő
hatalmas dándogra osztja a szerepet. Az egyik jelenetben a kutyának
be kellene kapnia a vakondokot, de az olyan szagot eresztett,
hogy már a kutyának sem kell. Kolbásszal kenjük az állat testét,
de a kutya akkor sem eszi. Inzertnapra kerül ez a snitt is.
Míg Juci nénivel vesszük fel a jelenetet, addig a helyi lakatos
leemeli Mariska néni vaskerítésének egy darabját, hogy ki tudjon
férni a kamera a rácson.
Ebédszünet.
Visszatérünk a házhoz. A gyártás sunnyog, azt mondja, késik
egy szereplő. Később a gyártásvezető 40 kilométerrel távolabbról
telefonál, hogy a postás elutazott a lányához, és éppen őt keresi.
Inzertezünk, és pótsnitteket találunk ki, hogy ne vesszen hiába
az idő. De a nap is felhő mögé bújik, így nem tudunk kapcsolódni
a már felvettekhez. Három óra kényszerszünet után átköltözünk
a pásztortanyához.
Elmarad a temetői felvétel.
Három férfi és Edit jelenete egy csöppnyi belső térben. Csak
két ágy fér el a három férfinak. A szereplők panaszkodnak, hogy
ugye nem fognak másra gondolni a mozinézők, mert az nekik szégyen
lenne. Mikor bepróbáltuk a jelenetet sebes költözés a külsőbe,
hogy alkonyban tudjunk forgatni. A legszebb demerung közepén
megjelenik a tulaj. Részegen tántorog a képben, és kikéri magának
a hangnemet, ahogyan rászólunk. A kamera assziszt annyira rossz,
csöves fekete-fehér, hogy a szürkületi fényekben már semmit
sem látni abból, amit a kamera lát. Vissza a belsőbe. Belecsúszunk
a túlórába, de a délutáni kényszerszünet miatt a gyártás elfogad
az igényt. Odakint sárgásan világítja meg az eget a közelben
terjedő erdőtűz. A stáb eleinte csak csodálkozik, aztán értesíti
a tűzoltókat. Akik megérkeznek a helyszínre, de a világosító
kocsi, és az aggregátor miatt a keskeny úton nem tudják megközelíteni
a tüzet. Gyalog mennek a narancssárga fény felé. Mire a forgatást
befejezzük, ők is eloltják a tüzet. Mindenki haza. Ma is van
elmaradt jelenet és beállítás: duzzad az inzertlista. Este a
faluban kocsmamegnyitó utcai vígasság van. A pihentebbek elmennek,
a stáb nagy része már csak aludni bír.
2001.
április 29. Vasárnap.
Külső,
rét, forrás és pásztorlányka
Rekkenő hőség.
Egy 15 méteres daru érkezik. Felső totál a birkákról. Olyan,
mint az időjárás jelentésben az örvénylő ciklon. Csak a rendező
és a segédoperatőr utaznak a magasba, ezért a snittet a rendező
fényképezi. A pásztorlányka jeleneteit egy lápos vidéken vesszük
fel, de csak két ember készült gumicsizmával: a rendező a hátán
viszi át a mocsáron az operatőrt.
A helyi szereplők zseniálisak. Jani békésen tűri, hogy mézzel
az arcára ragaszunk egy katicabogarat.
Gondok: szivattyúval, kúttal. A kútból akarunk felfelé kinézni,
ezért betongyűrűért indul a gyártás. A világosítóknak azonban
jobb ötletük van: egy tükröt eresztenek a kútba, ami hungarocell-en
ringatózik a víz színén. A visszatükrözött kép olyan, mint az
angyalkák a barokk templomokban.
Este megérkeznek a léghajósok, holnap hajnalban a falu fölé
emelkedik a rendező, az operatőr, és a fókuszpuller.
2001.
április 30. Hétfő
…azaz,
csak emelkedne, de a légköri viszonyok egyáltalán nem kedveznek
a léghajós felvételnek. Felrepülnek ugyan, de a szél teljesen
más irányba viszi őket. A repülést estére halasztják - de még
akkor is erős északnyugati szél fúj.
A fogatás mai helyszíne a rét, ahol a Bába, Rácz Mari néni szedi
a füveket. Szerencsére Mari néni vérbeli profi, így az első
néhány snitten nagyon hamar túlesünk. A gólya azonban, akit
Huszák Péter hozott a helyszínre, túlságosan jámbornak bizonyul,
hat órán keresztül olyan rezzenéstelenül áll, mintha már nem
is igazi lenne. (Egyébként ő is profinak számít, a legutóbbi
Kele - film főszereplője volt.) A nyuszik persze pont túlmozgásosságuk
miatt okoznak nehézségeket, sok időbe telik, míg sikerül lefilmezni
az egyiket anélkül, hogy azonnal valamelyik fűcsomó alá menekülne,
és ott meglapulna.
A stáb a hőséggel küzd, a több mint nyolcvanéves Mari néni is
idő előtt kifárad, ezért a forgatást a Gigi kocsma tekepályáján
folytatjuk. Az optikát eltakaró golyó azonban bonyolultabb feladat,
mint elsőre látni lehetett. Speciális asztalosmunkát igényel.
A stáb nagy részét hazaengedjük, a léghajóval pedig újabb felszállási
kísérletre készülünk. A szél azonban olyan erős, hogy a következő
forgatási szakaszra hagyjuk a léghajófahrtot.
vissza