2001.
december 1. szombat
Hétvégén nem dolgozik a Fox, és a beszkennelt anyag valahol
félúton áll a negatív és a digitális kép között. Így a trükkösök
sem tudnak elkezdeni dolgozni. Pedig most már mindenkire vonatkozik
a december 20.-i határidő, amikorra mindennek ott kell lenni
a vágóban. Ők három hetet kértek a trükkök jó minőségű elkészítésére.
Már most nincs annyi idejük. Örült telefonálgatás kezdődik,
mire kiderül, hogy nem diszponálták a 3D-s részleget. Hiszen
senki nem tudta, hogy ehhez a munkához őket is külön egyeztetni
kell. A rendező ezalatt a dramaturggal - a vágó nélkül - vágja
a filmet. Gyorsan haladnak, jó érzéssel távoznak.
2001.
december 2. vasárnap
A zörejbrigád, akiknek most van a szezonjuk, végre megnézik
a VHS-t. Azonnal jelentkeznek, és kellékest kérnek.
2001.
december 3. hétfő
Nagy nap. Először találkozik a HUKKLE a közönséggel. Nincs még
hang a filmen, ezért legfőképp csak szakmabélit hívtunk. Az
egyetem vetítőjében ott ülnek az osztálytársak, néhány régi
munkatárs, Schulze Éva, Vezér Éva a Filmuniótól, Bőhm András
producer, és egy-két rokon. A vetítés nagy csöndjét nem bírja
a rendező, ezért kinn várja a film befejeztét. Aztán a megbeszélés…
és az első elismerő szavak. Lehetett érteni? Persze. Mindenki
értette? Igen. Mit értetettek? Hol untátok? Mi zavart? Ez így
tart estig. Nagy megkönnyebbülés a stábtagok részéről. A szakma
érti, és érteni fogja.
Aztán nevet találunk a Simó osztályt tömörítő egyesületnek.
Elvileg megalakul a Madzag Filmegylet a főiskola aulájában.
Hajnalig tartó kocsmalátogatás és beszélgetés a Hukkléról.
2001.
december 4. kedd
Vágás. Az előző napi tapasztalatok alapján próbavágás Zsófival,
a film dramaturgjával.
Ezen a napon tud csak hozzákezdeni a KGB a trükkök véglegesítéséhez.
Késésben.
2001.
december 6. csütörtök
A vágás után a Moképban. A producer a finanszírozást megvalósíthatatlannak
találja a rendező igényeihez képest. A rendező lemond néhány
dologról, melyre ígéretet kapott - pl. a Dolby Digital Stereo
hangzást - és így ötmillió forintot szabadít fel. A producer
azzal érvvel, hogy ez a pénz soha sem volt. A rendező kéri,
hogy a még ki nem fizetett munkatársainak adják oda a bérét.
Erre is kap ígéretet. Ajándék a Mikulástól.
2001.
december 7. péntek
Kora délutánra, az utolsó tanítási óra után, a hangmérnök beszereli
a számítógépes technikát a főiskola szinkronstúdiójába. Háromra
megérkeznek Mikes Emma és Fogarasi Gábor zörejszínészek. Kis
bőrönddel érkeztek, melyben hat fél pár cipőt, parókát, félbevágott
kókuszdióhéjat, racsnit, és még számtalan apró hangadó mütyürt
pakoltak. Ezt egészítették ki a kellékesek fél Ozorával. Hoztak
biciklit, vizeskannát, horgászbotot, írógépet, téglát, vasszéket
és telerámolták a stúdiót. Mikor megkezdődött volna a munka,
lefagyott a számítógép. Értékes fél napunkból és lendületünkből
ez a malőr jócskán elvett.
2001.
december 8-9. szombat-vasárnap
Zörejezés. Csodákat művelnek a zörejesek. Madártollból virág
nő ki, forgácsból fű lesz, két lábbal - úgy tűnik - nyolc embert
lépnek. De azért nehézebb ez a film, mint a többi, és ez csak
a gyakorlatban látszik meg igazán. Nem is végzünk két nap alatt.
2001.
december 10. hétfő
A rendező listát készít a további igényekről, a csütörtöki megbeszélés
tanúságai alapján.
Mi
kell a film bemutatójáig?
-
Dec. 15. Egy vagy másfél nap zörejezés (szombat, esetleg vasárnap)
- Dec. 14. Szinkron Bodrogi péntek a stúdióban - csuklásra
- Dec. 19-re minden anyag lábszámmal Betán az Avidben + hang
- Dec. 20-tól hat nap vágás - teljes nap!
- Dec. 28-29-30 Filmplus véglegesítés + lábszámlista
- Jan. 2-12-ig zene + hangvéglegesítés (egy napra 4 fő zenész)
- Jan. 2-12-ig negatívvágás Labor + Mokép logo negatívon + végefőcím
!!!
- Jan. 13-15-től fényelés
- Jan. 15-re fényelt 0-kópia
- Jan. 16-20-ig (négy nap) hangkeverés MAFILM Audio kft.
- Dolby Suround Stereo (leadva a Digital igényből)
- Jan. 21-22. Hangátírás, kópiakészítés
- Jan. 23. Elfogadás
- Jan. 25. vagy 26. Premier
- Jan. 31 - feb. 5 Filmszemle
-
nemzetközi kópia
- video kópia Digit Beta - negatívról fényelt (FOX), TV-re kevert
hanggal
- DVD-kópia Digit Betaról
-
két dal fordítása angolra
Filmszemlére
kész PR:
- póló 100 db
- plakát 100 db
- 6 db nagyobb felületű reklámzászló
- ingyenes képeslap
- műsorfüzet vagy tájékoztató a filmről
- sajtótájékoztató
- stillfotók - szöveggel, logoval
Internet:
- főbb kereső oldalakba regisztrálni
- filmes oldalakra linkelni
- postacím
- frissítés
2001. december 11. kedd
A producer elfogadja a listát, egyetért a dátumokkal. Kihúzza
a zenészeket, a premiert és a keverés helyét még fenntartással
kezeli. Ugyanakkor véglegesítik, és aláírják a főcím-listát.
A rendező felkéri Bodrogi Gyula színművészt a csuklás szinkronjára,
régi közös kisfilmjükre hivatkozva.
2001. december 12. szerda
Vágás. A lakodalom jelenetből ki kell venni a férfiakat. Kezd
képhiányossá válni ez a jelenet. Este a KGB-ben egyezteti a
rendező a főcímet, valamint először lát kész trükköket.
2001.
december 13. csütörtök
A vágó készíti a hangmérnök és a labor számára a pull-listát.
Ez valami vázlatos vágási lista, mely tartalmazza a főbb adatokat
minden egyes snittről, de még nem a végleges, minden információt
tartalmazó lábszámlista. Mostanra derülnek ki a bedigitalizálás
közben elkövetett hibák. Nagyjából újra kell digitalizálnunk
a filmet: snittek elejébe és végébe 5-5 mp-et teszünk.
2001.
december 14. péntek
Bodrogi Gyula szinkronra érkezik a Saint Audió stúdiójába. De
a felvétel nem sikerül. A harmadik csuklásnál a művész úr érzi,
ha tovább erőlteti a hangszálát, elmegy a hangja. Márpedig ma
este fellépése lesz, zenés-táncos. De ha nem találnánk valaki
mást erre a feladatra, szívesen felajánlja a jövő hét péntekét.
Az már 21-e!!! Megköszönjük a jelenlétet, és azonnal szinkronszínész
után nézünk.
2001.
december 15-16. szombat-vasárnap
A zörejszinkron befejezése az egyetem vetítőjében. Már hallatszanak
zenekezdemények.
Vasárnap este 11-kor trükknézés, elfogadás. A repülő kivételével,
mely átmegy a híd alatt, a rendező elfogadja a snitteket. Mehet
visszaírásra. Az eleje főcímet hajnali négyig készítik. A rendező
már nem látja a végét. Ebből aztán problémák is lesznek.
2001.
december 17. hétfő
A rendező már 10-kor a KGB-nél, de a gépek még mindig számolnak.
Semmit sem látni. Már csak három nap a leadásig. A KGB megígéri,
hogy délben a FOX asztalán lesz az anyag. Így is lesz, de a
Fox nem kezd neki a kiírásnak. Előbb próbát kérnek a labortól,
ami napokat vesz igénybe. Csúszunk, jaj! Este a repülő megtekintése
a KGB-nél. A rendező szerint még mindig kevés, de a trükkösök
szerint oké a snitt, és szerintük bele sem férne a határidőbe
még egy javítás.
2001.
december 18. kedd
A Fox délben telefonál, hogy a trükk képformátuma nem kompatíbilis
az ő gépükkel. Minden perc számít, miért csak most mondják.
A KGB újrarendereli az egész anyagot.
A Saint Audió stúdióban Kristóf Tibor színművész hatalmasakat
csuklik, és habár mi csak próbafelvételre hívtuk, leszinkronizáljuk
vele az egész filmet. Ez kipipálva, most már csuklik az öreg
a filmvalóságban.
2001.
december 19. szerda
Ma kell beírni minden anyagot a Filmplus avidjébe, hogy másnap
a kész filmet elkezdhessük vágni. Délután kettőig azonban egy
másik film foglalja a gépet. Fél ötig az első jelenet projektjét
sikerül átmásolni. Biztos egy nap csúszás.
A filmszemle időpontja pedig már biztos: a filmnek február 1-re
kész kell lennie. De csak most jönnek még az ünnepek. Nem lesz
meg a hat nap vágás. Időközben kiderül, hogy a hangmérnök sem
tudta befejezni a zörejek és eredeti hangok szinkronvágását,
és ez azt jelenti, hogy továbbra is némában kell vágni. A rendező
lehetetlen helyzetbe kerül, a gyártásvezető egyetlen rossza
szavára minden szervezési feladatot átruházz, és ezek után csak
alkotói kérdésekkel hajlandó foglalkozni.
2001.
december 20. csütörtök
A határidő napja. A trükkök nem készültek el, a hang sincs kész,
és a filmet sem tudták határidőre az avidbe beírni. Marinkás
Gábor egész nap digitalizál a stúdióban, a Fox csak ma kezdte
meg a levilágítást, és ez azt jelenti, hogy még legalább két
nap mire látunk valamit a trükkökből. A rendező csak a legszükségesebbet
beszéli a gyártással.
Este a zeneszerzők megmutatják, mit is tudtak összeállítani
a zörej CD-kről, hangarchívumokból összevadászott, a hangmérnök
és általuk felvett hangokból. A varroda jelenet elég bíztató.
2001.
december 21. péntek
Kilenckor elkezdődik a munka a Filmplus vágószobájában. Legfőképp
még mindig csak technikai, és nem alkotói munka. Délután négyre
megérkezik a Foxból a trükkök lábszámmal ellátott Beta kazettája.
Estére végre úgy áll a film, hogy el lehet vele kezdeni dolgozni.
De ekkor lejár a munkaideje a cégnek, mennünk kell. Néhány trükk
kapcsolódása azonban nem a legtökéletesebb, másnapra behívjuk
a szakembereket.
2001.
december 22. szombat
Kilenctől vágunk. Áron is jelen van a KGB-től. Néhány ponton
megnyugtat bennünket, de vannak kapcsolódások, amik nem sikerültek
a terv szerint. Azaz szépek, csak nem annyira, mint szerettük
volna, vagy amilyen a visszaírás előtt volt. A főcím feliraton
azonban már most látszik, hogy ismételni kell.
A filmből kivágunk 7 percet, ebből 6-ot az első jelenetből.
Most kicsit több mint 80 perc. A számtalan variáció között pedig
csak dátumozással tudunk különbséget tenni.
Éjfélkor a Mamut mozi Aquincum termében, az utolsó előadás után
megnézzük a trükköket - nagy vásznon. Minden nagyon szép, csak
a repülő a híd alatt és a címfelirat nem tetszik az operatőrnek
és a rendezőnek. A KGB vállalja a felirat cseréjét, de ők szakmailag
meg vannak elégedve a repülővel. Akkor ok, csak a felirat cserélődik.
2001.
december 23. vasárnap
Délután a szűkebb stáb megnézi a filmet. Jelen: rendező, operatőr,
dramaturg, vágó. Aztán megbeszélés a filmgyár közeli Leona kávézóban.
Megegyeznek, hogy az első jelentet még rövidebbre vágják, valamint
a temetést, a földrengést és az esküvő jelenetet több helyen
módosítják. A rendező szerkezeti változtatásokat is akar, de
erre nagyon kevés az idő.
2001.
december 24.-25.
Karácsony. Megjön a Jézuska.
2001.
december 26. szerda
Délelőtt megbeszélés a hangrészleggel: Zányi hangmérnök, Barna
és Gryllus zeneszerző és Pálfi rendező jelenlétében. Kell a
zene a filmre, hogy vágni lehessen. De kevés a hang, és a hangmérnök
is el van maradva. Kész helyzet már megint. Mindenki teljesít,
de valahogy semmi sem tud elkészülni. A leadási időpontok pedig
fixek.
A grafikusnál véglegesedik a plakátterv és a fotón megjelenő
logó.
Palya Bea pedig elénekli a rendezőnek a főcímdal eredeti változatát.
2001.
december 27. csütörtök
Sokat vágunk a filmből. Már csak 75 perc. A filmlabor pedig
csak januárra készül el a labortrükkökkel. Holnap jön a producer.
2001.
december 28. péntek
Fél ötre kész a megtekintő. Hatkor vetítés monitorról. Jelen:
Schulze Éva-konzultáns, Bereczki Csaba-producer, Bőhm András-producer,
Zsófi-dramaturg, Gábor-vágó, Gyuri-rendező.
Mikor vége a filmnek értetlen csönd. A producer szerint érthetetlen
a film, ad rá időt, hadd dolgozzunk, nem fontos elkészülni a
szemlére. - "Hát igen, nem szabadott volna monitorról nézni;
nem volt rajta hang, az volt a baj; a másik verziót kellett
volna kapásból mutatni, a könnyebbet" - így keressük a
visszautasítás okát.
Nagy letörtség, szomorkodás, tanácskozás, ivás hajnalig.
2001.
december 29. szombat
Tanácskozás után újra munka. Elővesszük a régebbi verziót. Számtalan
variáció van a számítógépben. Lassan már nem lesz snitt a filmben,
amelyik ne találkozott volna egy másikkal. Délután telefon a
producernek, aki csak másodikán jön. A hangmérnök és a zeneszerzők
is aggódnak, ki fogunk futni az időből: már csak egy hónap a
filmszemléig.
2001.
december 30. vasárnap
Folytatjuk a munkát. Véglegesítjük a filmet, bízunk abban, hogy
a producer így már "elfogadja". Írtó nehezen megy
a legegyszerűbb vágás is, mert a vágó felbátorodva a produceri
javaslatoktól egyre rövidebbre vágja a filmet. A film sajátossága,
hogy minden megnézéskor más. Mivel nem lehet a történettel menni
a képeknek és a jeleneteknek, csak egymáshoz képest van hossza,
csakis egymástól függnek az arányok. Épp ezért majdnem bármeddig
lehet rövidíteni.
Ezzel a nappal lejárt a vágóidőnk. De a producerek adnak még
lehetőséget.
2001.
december 31. hétfő
Pihenőnap. Kényszer, nem jutunk be a vágószobába. Szilveszter.
Az internetre felkerült az új anyag.
vissza