2001.
március 4.
Az ORTT még mindig nem utalta át a filmelkezdéséhez szükséges
összeget. A tervezett kezdés április legeleje. A tárgyalások
állandóan folynak, de eredményük nincsen. Gondok vannak a forgatókönyvben
leírt animációs részekkel is, a gyártásért felelős személy hol
eltűnik, hol -mikor már végképp lemondtunk róla - újra megjelenik.
Szükségünk van továbbá egy biológusra, aki vállalni tudja egy
növény kinövesztését stúdió körülmények között, hogy azt Rák
József trükkoperatőr kockázó kamerával felvehesse. Ez ügyben
megkerestük az ELTE TTK Biológia Tanszékét, de egyelőre semmi
bíztató jel nincsen.
Mindezek ellenére folyik tovább a munka: készül a diszpóskönyv,
további szereplőválogatások és helyszínkeresések folynak, és
ezeknek megfelelő apró változtatások a forgatókönyvön.
2001.
március 5.
A rendező, az operatőr és az asszisztens színhelyet keres a
film nyitóképéhez: egy völgyben megbúvó kis falura van szükségük.
Azzal a gondolattal vágnak neki a Pest-környéki hegyeknek, hogy
rátalálnak az ideális totálra. Ez sajnos nem így sikerül.
2001.
március 9.
Kesernyésre érkezik a fővilágosító, Dóczi Attila és a fahrtmester,
Sánta István. Ők, valamint az operatőr és a rendező végigjárják
az összes olyan helyszínt, ahová lámpák vagy különleges technika
kell. Minden egyes lámpa, minden méter fahrtsín bekerül a diszpóskönyvbe,
a neki megfelelő rubrikába. A rendező elképzelései bizonyos
esetekben -elsősorban anyagi okok miatt, hiszen egy-egy felszerelés,
pl. Javelin-krán, Pegazus, stb. napi többezer forintba kerül-
kivitelezhetetlennek, vagy csak nagyon nehezen megoldhatónak
tűnnek. Ezeket a jeleneteket alaposan át kell újra gondolni,
hol lehet egyszerűsíteni, vagy esetleg más megoldást találni.
Át kell gondolni olyan kérdéseket is, hogy egy bizonyos felszerelés
napi bérleti díját kifizetni gazdaságosabb-e, vagy egy völgykatlanba
egy olyan emelvényrendszer építtetése kifizetődőbb, amely a
lejtőből vízszintes terepet csinál.
2001. március 8-10.
Helyszínelés és szereplőválogatás. A főszereplő még mindig nincs
meg, viszont a további szereplők listája egyre bővül. Ráadásul,
a Kesernyést körülvevő dombokról két jól használható falutotált
is rögzíthető. Járjuk a falut az ideális főszereplő után kutatva,
közben fényképeket készítünk minden vállalkozó szellemű emberről.
Szükség van mindenkire, hiszen két olyan jelenet is van, amelyekben
szinte az egész falu jelen van. Gyakran olyan problémák merülnek
fel, hogy sok, ideálisnak tűnő falubeli teljes mértékben elutasítja
a szereplést -van, hogy ez családi nyomásra történik...-, mások
viszont, akik szívesen vállalkoznának a filmezésre, alkatuk
vagy arcberendezésük miatt csak statisztaként szerepelhetnek
majd. A legkellemetlenebbek azok az esetek, amikor valaki mindenáron
dolgozni akarna a filmben, és ezért a maga módszereivel mindent
el is követ, de -noha minden eshetőséggel gondolni kell-, biztos,
hogy nem lesz olyan szerep, amit rá lehetne osztani. Az viszont
kedvező fordulat, hogy a faluban már nagyon elterjedt a forgatás
híre, és sok ember már csak azért is vállalja az ezzel járó
"megpróbáltatásokat", mert a szomszéd vagy a szomszédasszony
is szerepelni fog a filmben.
2001.
március 17. Budapest
Tavaszodik,
zöldbe kíván borulni a táj, sebesen nőnek a virágok. A rendező
megállapodik a biológussal a megfelelő növényben, ami a filmben
5 másodperc alatt kell, hogy kinőjön, míg a valóságban ugyanez
4-6 hetet vesz igénybe.
Délután egy kellemes hangulatú pesti vendéglőben találkozik
a rendező, a gyártásvezető és az asszisztens. Mindenek előtt
kisebb vita alakul ki a megfázásából éppen kilábaló asszisztens
és a láncdohányos gyártásvezető között, vajon hova üljenek:
nem dohányzó, avagy dohányzó helyre. A vitától a rendező távol
tartja magát. A gyártás 38 milliós limitköltségvetéssel riogat,
és percenként áll fel az asztaltól cigarettára gyújtani. Nehéz
egyeztetéssel sikerül kijelölniük az első tíz forgatási napot.
Április 10-én indulunk. Az ORTT még mindig nem utalja a pénzt.
Nem tudjuk miért.
2001.
március 20-21-22. Kesernyés
Már
két hete tart a szereplőválogatás. Cseklik bácsi szerepére sehogyan
sem találunk alkalmas öregurat. Egyelőre fotózunk, ez az első
szelekció: aki megengedte, arról kép készült. A kész képekből
kiválasztjuk a karakteresebb arcokat, velük készítünk próbafelvételt.
Minden a videó megnézése után dől el. Kiterjesztjük a kutatást
a szomszéd községekre is. Fogadott emberünkkel, Öcsivel követjük
az ebédszállító kocsit, és a gondozók segítségével beszédbe
elegyedünk az idősekkel. Sokan visszautasítanak bennünket: egy
asszony ezt úgy mondta, hogy "pille dolgokra mink nem érünk
rá". (Mi számít pille dolognak? Ezek szerint a film biztos.
De talán a szórakozás is úgy, ahogyan van. Meg a nevetés is
talán, vagy az értelmetlen sétálás a mezőn, az eszmecserék,
És mi nem számít "pille dolognak"? A hajnali kelés,
a nyomorodásig hajtott munka, a születés és a halál? Minden,
ami fáj és kötelesség? Valami ilyesmiről akar szólni ez a készülő
film is. Pusztuljon, ami nem hasznos.)
Nem tudunk fizetni, és ez egyre kínosabbá teszi helyzetünket
a faluban. Az étkezdében minden alkalommal kérdezik, mikor egyenlítjük
a számlát. A 10-15 majdani szereplő, asszonyok, összesúg a hátunk
mögött, és a közelükben nehezebben lehet lenyelni a falatot.
A kávézóban is hitelre vacsorázunk, de ott a tulajdonos asszonynak
nagyobb a türelme, és a helyi üzleti életben is járatosabb.
Bele sem kezdünk a pénztelenség okainak taglalásába. A stáb
legtöbb tagja lehetőségein felül költött már a filmre, és még
mindig bizonytalan a megítélt támogatás kifizetése. A producer
ígért valami kis összeget, ami tűzoltásra elég lenne, de a limitköltségvetés
leadáshoz kötötte az utalást. A gyártás pedig hetek óta nem
tudja leadni a költségvetést. Ennek is több oka van, mintsem
kellene, hogy legyen… És emiatt a rendező és az asszisztens
szégyenkezik a falubeliek előtt, hiszen ők találkoznak velük
hétről hétre.
És a legrosszabb: az egyik főszereplő, akire a rendező a forgatókönyvet
írta, visszamondta a szereplést… Hajthatatlan. Borulni látszik
az eredeti koncepció, hogy mindenki magát játssza a filmben.
Most már fiatalembert is keresni kell.
2001.
március 23. Budapest
Állatkert.
Az operatőr és a rendező meglátogatják az állatidomárt, megtekintik
a harcsát - az egyik szereplőt - a természetes akváriumban.
magyar.film.hu-val megbeszélés.
2001.
március 24. Budapest
Megbeszélés.
Jelen vannak: a rendező, az operatőr, a gyártásvezető, az asszisztens,
a trükkoperatőr, a biológus, a gyártási asszisztens és a gyártásvezető
fia. Napirendi pontok: a növény növése, kockázásának módszere
és feltételei, a forgatási napok pontos és a lehetőségekhez
mért végleges elhelyezése az időben, a digitális trükkök árajánlati
kérelme, valamint a költségvetés elkészülése elől elhárítandó
utolsó akadályok elhárítása.
A biológus közli, hogy a kiválasztott növények még a hűtés után
is nőnek, azaz végérvényesen megérezték a tavaszt. A leggyorsabban
el kell kezdeni felvenni a jelenetet. Hosszas vita után az is
eldől, hogy csak kockázó 35mm-es kamera alkalmas e célra, abból
is három kellene. Vagy egy másik növényt kellene választanunk,
melyet hagymáról vagy magról lehet növeszteni, évszaktól függetlenül,
becsapva a virág természetét.
Vita. Hétfőn számolunk és utánanézünk más növényeknek is. Egyelőre
a gyártás egymillió forintra kalkulálja ezt a trükköt. Megéri?
Nincs válasz, fontos snitt.
Hosszas veszekedések és kihaénnemek után a napirendi pontokat
kitárgyaljuk. Haza.
2001.
március 28. Budapest
Az
asszisztens lakásának padlóján sorakoznak a szereplőkről készült
fényképek. Nagyjából kiosztjuk a szerepeket. Az általunk személyesen
ismert, de fényképpel nem rendelkező szereplőket, hasonló méretű,
nevükkel ellátott papírlappal helyettesítjük. Őket kell pénteken
és szombaton lefényképezni, valamint a Cseklik bácsi szerepére
kiválasztott négy öregurat lefilmezni.
2001.
március 29. Budapest
Az
internetes oldal fenn van a hálón. Egyelőre a próba verzió,
de alapvető információk és a flash oldal struktúrája már látható.
A www.hukkle.hu domain nevet, a két hetes várólistázás miatt
csak április 3-án kapjuk meg. Megpróbáltuk a www.hukkle.com
címet is megszerezni, ami csak pár napot vett volna igénybe,
de legnagyobb megdöbbenésünkre egy angol cég már lefoglalta
a nevet, bár oldalt nem működtet rajta.
Új ember a stábban. Csala József gyártási asszisztensként a
hét elején leszervezte a próbázást: azaz a nyersanyag és hangpróbát,
valamint annak a lehetőségét, hogy a technikailag bonyolult,
vagy elméletileg eldönthetetlen képi megoldásokat a stáb kikísérletezhesse.
A rendező átbeszéli az operatőrrel a jelenetek snittelését.
A vita a háromnapos forgatás tanulságairól folyik, miszerint
az akkor felvett anyag úgymond képhiányos volt. Ezért kell kitalálni
valamiféle dokumentarista stílust is, vegyítve az esztétizáló
beállításokkal. Ugyanakkor az operatőr jelezte, rengeteg felkérést
utasított vissza, prioritást engedve ennek a filmnek. Áprilisban
viszont szeretne megcsinálni egy külföldi munkát. Ez azt jelentené,
hogy a Hukkle forgatás szabadnapjain előkészítené a másik filmet,
valamint kéri, hogy az utolsó két forgatási napot helyezzük
május elejére. A rendező kénytelen engedni. Ebben a produkcióban
még annyi pénz sincs, hogy a tervezett beállításokat fel lehessen
venni, az utómunka finanszírozása pedig ködbe vész. Valamint
a már meglévő pénzforrás megérkezése is bizonytalan, és így
a forgatás 10-dikei kezdése is. A tervezett első napról sem
tudjuk értesíteni a producert, mert külföldön tartózkodik. Pénteken
érkezik. Szorít az idő.
2001.
március 30. Kesernyés
Pénteken
a stáb magja végigjárja a helyszíneket. A hangmérnök kocsijában
a rendező, az operatőr, az asszisztens és a felvételvezető ül.
Hamar végeznek, nagy az egyetértés. A falu kávézójában még átbeszélik
az első 12 nap diszpóskönyvét, majd a rendező és az asszisztens
kivételével hazamennek. A faluban tovább folytatódik a szereplők
kiválasztása és egyeztetése.
Este a rendezőt felhívja az operatőr, hogy a hangmérnök beszélt
a producerrel, aki semmit sem tud az április 10-dikei kezdésről.
A rendező felhívja a hangmérnököt, hogy gyártási ügyekben miért
nem a gyártásvezetőhöz fordul, mikor egész nap együtt utazott
a felvételvezetővel. A hangmérnök arra hivatkozik, hogy lassan
egy héttel a forgatás előtt még mindig nem hívta fel a gyártásvezető,
és szeretett volna tisztán látni. A rendező felhívja a gyártásvezetőt,
aki megnyugtatja őt, hogy 10-dikén elindul a film, és hétfőre
már megbeszélt egy találkozót a producerrel. A rendező felhívja
az operatőrt, és megnyugtatja, hogy hétfőre minden kiderül.
Két nap feszült várakozás előtt állunk.
Nagyobb gond lehet, hogy a főszereplőjelöltek iszonyatosan rosszul
csuklanak. Erre is ki kell találni valamit.
vissza