2001.
november 2.
A rendező levele a gyártáshoz:
Kedves
Gergő!
Összeállítottam
az ez évi programot. Kérlek, segíts teljesíteni a tervet!
Mindenek
előtt el kellene dönteni, melyik cégnél végezzük a scanelést:
a Fox-nál, vagy a Front Filmnél. Fel kellene őket kérni próbázásra,
mint ahogyan azt megbeszéltük. Marinkás tudja melyik snittről
van szó. Kérdezd meg róla, mert módosult a snitt tartalma és
hossza. Most kb. 10-12 másodperc. A KGB-vel egyeztetve a jövő
héten (5-11-ig) meg kellene történnie, hogy a 12-vel kezdődő
héten már tudjunk próbát nézni moziban, és eldőljön ki scannel.
Ha ez megvan írhatjuk be a többi snittet. Aztán három hetet
kell adni a trükkösöknek, mire visszaadják a winchestert, és
vissza lehet írni filmre, aztán labor, aztán nézés. Ha jó, Beta
átírás, ha hibás, újra a trükkösökké az anyag. Betáról Avidbe
kerül a trükkanyag, és csak ebben az esetben lehet hangutómunkára
küldeni a filmet, mert ekkor lesz kockapontos. Tanulság: minél
előbb be kell scannelni a kiválasztott snitteket.
Trükksnittek
(perc: mp: kocka):
00:26:16 - földrengés, repülő + virág
01:49:15 - eleje főcím
00:11:21 - virág
00.18:15 - kocsma
00:30:00 - macska
00.12.24 - vakondok
01:07:17 - röntgen
00:03:11 - plafon
?:?:? - vége főcím
00:19:10
- virág 2
00:06:07 - virág 3
00:25:11 - virág 4
Virág
2-3-4 labor, gyorsítás trükk.
Aratás snitt - 10%-os nagyítás, labor trükk.
Úszások A-B szalagos vágás.
Négy
kockás fényelés.
Be
scannelés összesen kb.: 02:50:19
Kiírás összesen kb.: 3:00:12 + főcímek + labortrükk
Időpontok:
Nov. 15. A film leadása a hangnak atmoszférázni. Első jelenet
vissza az Avidbe vágni.
Nov. vége zörejszinkron a főisin
Dec. eleje első jelenet a hangnak, hang visszaadja a film többi
részét. Trükk beillesztése, utolsó simítások.
Dec. közepe a kész film zörejezve, atmoszférázva a hangnál Beta
Sp-n. Negatív vágóknak lábszámlista.
Ahhoz,
hogy a filmszemlére bemutatható legyen a film, ezeket az időpontokat
be kell tartanunk. Most el kell kezdeni a scannelést!
Technikai
részletekről kérdezd Marinkást, és a KGB-t.
Üdvözlettel:
PGy
2001. november 3-10.
A rendező és a dramaturg új forgatókönyvükkel az V. Sundance
Közép Európai forgatókönyvírói műhelyen vesznek részt Prágában.
Ez idő alatt a vágó pontosítja a vágást. Három VHS három embernél.
2001.
november 14. szerda
Délután Schulze Éva, Főiskola. Négy órás gondolkozás után megváltozik
a jelenetek sorrendje. Az első lépés a játékfilmesedés felé
(Jó-e, eldönthetetlen. Az érthetőség és a filmnyelvi kísérlet
ellentmond egymásnak. De valóban nem lehet tudni mennyire érthető.
Tesztvetítésre lenne szükség, de hang nélkül csak nagyon szűk
kör tudja érteni, és kérdéseinkre válaszolni)
2001.
november 15. csütörtök
A leadás napja. Ezt a napot tűzte ki a hangmérnöki szerződés
a filmhang leadására. Most cserélnénk - külön alku alapján -
a film második felét az első lezörejezett jelenetre. Sem az
első jelenet nincs lezörejezve, sem a második részét a filmnek
nem tudjuk kiírni Betára. Rossz a technika.
2001.
november 16. péntek
Délután kettőkor megjelenik a másik csapat rendezője, Mudruczó
Kornél. Vágni szeretne, pedig az ő vágóideje csak ötkor következik.
Szerződésről beszél, meg kialvatlanságról, meg határidőről,
meg, hogy vissza kell kapnia az eddig elmulasztott vágási órákat.
Felhozza, hogy november 15. volt a mi leadási határidőnk, és
ő azt hitte, onnantól egész nap tud dolgozni. A rendezőnk közli,
hogy nincsenek kész, és a kötött határidő a hangmérnökre a Moképre
és rá vonatkoznak csak, semmiképp sem a vágókapacitásra és az
időközben odasodródott váltócsapatra. Közli továbbá, hogy a
helyzet számunkra is kellemetlen volt eddig, hiszen reggel korán
kellett kezdeni, és ötkor már abba kellett hagyni, pedig ez
nem egy hivatal, hanem alkotó munka, sőt nem így lett megbeszélve.
Kiabálni kezdenek egymással. Hívogatják a producereket, de azok
csak hagyják, hogy a rendezők marják egymást. Végül kiegyeznek
a kettő órakori váltásban december 20.-ig. Addig a producerek
megpróbálják külön gépre szervezni a két csapatot. A HUKKLE
végső összerakása úgyis december utolsó hetében lesz. Amikorra
minden trükk, minden hang a helyén lesz, és csak a képet kell
néhány kockával arrébb húzni.
2001.
november 17-19.
Senki nem érti miért volt a tegnapi nagy felhajtás. Vannak napok,
amikor fél négy-négyig is eldolgozhatunk, anélkül, hogy a másik
film csapata megjelenne. A zenészekkel készül az első jelenet.
Samu beszerzet egy jobb számítógépet, melyen a kép is tud futni
a hanggal együtt. Szinkronhangok helyett metronómmal mérik a
snittek hosszát. De sehogyan sem jön össze a zeneiség a képekkel.
A zenét csak a zeneszerzők hallják, olyan bonyolult a ritmusképlet.
2001.
november 20. kedd
A leadás napja. De sehogyan sem tudjuk ezen a technikán timecode-pontosan
kiírni az elkészített anyagot. A rendező ultimátumára a producerek
kibérlik a Filmplus professzionális vágófelszerelését. Megint
áll a film alkotói munkája, mert át kell vinni az egyik gépről
az anyagot a másikra.
2001.
november 21. szerda
Sikerül kiírni az anyagot. A hangmérnöké a Beta.
2001.
november 22. csütörtök
A rendező behelyezi a Beta anyagba a trükköket az egyetem vágószobájában.
Összeírják a vágóval a trükksnittek pontos lábszámát, és a laborba
küldik előkészítésre, valamint a főcímet negatívvágásra.
2001.
november 23. péntek
Ozorára megy a szűkebb stáb előkészíteni a jövő heti forgatást.
A rendező mellett a két gyártásvezető száguld az M7-sen Siófok
irányába. Galambos Zoli a rendező külön kérésére vállalta el
ezt az egy nap forgatást, mert a gyártó stúdióval még nem zárult
le csúfos menesztésének ügye. De azért jól megvannak az új gyártással
Balika Gergővel. Ozorán a Pipó kávéházban vaddisznópörivel fogadják
őket, ettől azonnal otthon érzik magukat. Felkeresik az egy
hét múlva játszó színészeket, a rendező ellenőrzi a helyszíneket,
és a szereplők állapotát (frizura, ráncok, kedély), az új gyártásvezető
pedig ismerkedik a helyszínnel és a körülményekkel. A kávézóban
rögtön találkoznak Virág nénivel és Öcsivel, akikkel azonnal
letárgyalják a forgatást. Az első út a méhész házába vezet,
ahonnan - Feri bá'-tól - még sikerül csak kevés borral eljönni.
De a rapsictól már kótyagosan indul este haza a stáb. Az autóban
könnyed beszélgetés indul az új gyártásvezető státuszáról a
majdani végefőcímen. Megegyezés nélkül.
2001.
november 26-27.
Előkészítés, diszponálás szerdára. Rossz időt mondanak.
2001.
november 28. szerda
Pótforgatás. Rossz az idő Pesten, de a gyártás nyugtatgat, hogy
ki fog sütni a nap, és a jelenetek kapcsolódni fognak a nyári
forgatáshoz. Reggel kilenckor mindenki a Pipó kávézóban. Feri
bá'-nál kezdünk, a méhész házában forgatunk három közelit. Kevés
lámpával, viszonylag új stábbal, a forgatás hatodik típusú kamerájával,
most egy moviecam-mel. Lassan rakjuk össze ugyanazt a díszletet,
azaz ugyanoda az asztalt, a megnyúlt növényt, ugyanazt a poharat,
stb. Ugyanúgy a lámpákat. Aztán makrofahrt, és az első igazi
probléma. Virág néni nem hajlandó a méhész házában játszani,
már megint megfenyegette a férje. Sőt Feri bá' is ellenünk dolgozott,
mert azt találta mondani valamikor a féltékeny férjnek, hogy
"egy napig enyém volt az asszonyod". A rendező sem
tudja rávenni Virág nénit a forgatásra, ezért felkér egy hasonló
termetű asszonyt. Néhány óra csúszással, de megvagyunk. A temetési
menethez megépül a sín (már megint csak a szokásos 20 méter
- hej ha egyszer több is férne a költségvetésbe), míg a stáb
többi része ebédel. Na ekkor kéne kisütnie a napnak, ami akarózik,
de mégse. Aztán később megtudjuk, hogy Bécstől Budapestig csak
Ozorán nem sütött a nap. Majd a Pohárnok összefényeli. Aztán
Tsz-konyha, néhány apró inzert. Csak a ruha nem stimmel, de
ez csak a vágásnál derül ki. Pótsnitt a pásztorlányról. Fekete
blende felvétele. És mire véget ér a munkaidő, éppen elfogy
a forgatás elején engedélyezett 22500 méter nyersanyag. És most
már nincs több forgatás a Hukkle című filmhez.
2001.
november 30. péntek
Este a Fox-nál szkennelés. A 35 mm-es filmet ekkor alakítják
át digitális, nagyfelbontású képpé, másodpercenként hat kockás
sebességgel. Az operatőr kicsit fényel a negatív standard értékéhez
képest. Legnagyobb csodálkozásunkra a filmlabor nem vágta össze
a főcímet, hanem csak egymás után ragasztotta a kiválasztott
snitteket csapótól kifutásig. A rendezőnél ugyan ott a lábszámlista,
mégis nagyon amatőrnek tűnik így a dolog. Valahogy úgy néz ki,
mint elegáns étteremben kicsomagolni a hagymát és a szalonnát.
Többet szkennelünk, több winchester kell - a szervezetlenséget
meg kell fizetni.
vissza