2002.
január 1. kedd
Boldog új évet!
2002.
január 2. szerda
Újra a Filmplus vágójában. Van még mit dolgozni a délutáni megnézésig.
Már nem igazán tudjuk megítélni, milyen a film, de ha már változtatni
kellett rajta, talán ez a lehetséges legjobb. Délután ott van
Zsófi, a dramaturg, Gergő, az operatőr, Gábor, a vágó és Gyuri,
a rendező. Fél hatkor megjönnek a producerek is. A rendező adja
a képek alá a hangot. A producerek értik a mozit, tetszik is
nekik, de még mindig túl hosszúnak tartják az elejét.
"Nem lehet egy 75 perces filmnek 40 perc az expozíciója".
"Egy filmben nincsenek egyformán fontos jelenetek, súlyozni
kell."
Ezek a legfontosabb észrevételek.
"A tizenhatodik percben történnie kell valaminek!"
"A nézőt nem lehet untatni."
"Nem fontos a szemlére kész lennünk, csak legyen jó a film."
Tanácstalanok vagyunk, ennél jobb változatunk nincs a filmből.
Úgy tűnik, a producer igénye megtámadhatatlan -- érthetőbbé
akarja tenni a filmet a néző számára, azaz könnyíteni akar a
rejtvényen.
Leona kávézó. Fejtörés. Rendező, dramaturg, vágó. Kivagyunk.
Mit nem illesztettünk még össze valami mással? Újabb sorrendek
és megoldások vázlatai kis papírfecniken. A vágó egy keresztbevágáson
gondolkodik: a méhészt és az ebéd jelenetet osztaná hatfelé.
A rendező nem ért egyet a párhuzamos montázzsal, jobb megoldást
akar. A vágó leskicceli magának az általa kitalált változtatást,
és veszi a kabátját: "ennél úgy sem tudok jobbat"
felkiáltással távozik. Hárman maradtunk: Rendező, dramaturg
és telefonon az operatőr. Hosszas-hosszas "konferenciabeszélgetés".
Aztán csavaros ötlettel mégis találunk lehetőséget arra, hogy
a producer kívánságának is eleget tegyünk és a rendező elképzelése
se sérüljön: előrehozzuk a bába jelenetét.
A távozáskor újabb csalódás: január elsejétől igencsak megugrottak
a Leona presszó addig barátságos italárai…
Hideg.
Alvás.
2002.
január 3. csütörtök
Reggel kilenc a Filmplus vágójában. A vágó készíti a saját verzióját,
majd a rendező is a magáét. A kocsma jelenetre olyan szépen
jön a kandisznó, hogy már-már meggyőzi a rendezőt: ennek mindig
is így kellett volna lennie. Hosszú vita után a rendezővel,
majd némi dramaturgi ráhatásra a vágó eláll a keresztbevágás
szándékától.
2002.
január 4. péntek
Reggel kilenckor újabb produceri megnézés.
Ez a változat már jobban tetszik, de még mindig vannak apró
kifogások - ezek orvoslására a Méhész jelenete sokkal hátrébb
kerül. Nem tűnik rossz megoldásnak.
Másnap nem dolgozik a labor, így van két nap a lábszámlista
elkészítéséig. Peszgőbontás. Megérkezik a trükksnitt a laborból.
Hibás. Újra kell készíteni.
2002.
január 5. szombat
Schulze, Pohárnok, Ruttkay, Marinkás, Pálfi. Lássuk, mit végeztünk!
Már senki sem látja tisztán a filmet. Az operatőr szerint ez
a legjobb változat, a többiek nem ilyen biztosak benne.
Két perccel rövidebb a film, mint a fesztiválkiírások kvótája.
A munkamódszer: a jelenlévők közül mindenkinek legalább 20 másodpercet
kell találnia a filmben, amivel hosszabbá lehet tenni. (A másik
lehetőség: a legjobban sikerült jeleneteket kétszer (vagy akár
háromszor is) megismételjük.)
Aztán tisztázás a vágószobában. Végigveszi a vágó és a rendező
a snitteket, javítják az utolsó hibákat.
2002.
január 6. vasárnap
A tegnapi javítómunka folytatódik. A temetés és a lakodalom
jelenetei nem igazán tökéletesek. Aztán kora délutánra elkészülnek.
Egy órakor kész a film!!!
Beta kiírás a hangnak, hogy végre ők is elkezdhessenek dolgozni.
Első felvonás lábszámlista és VHS a Labornak.
2002.
január 7. hétfő
Reggel a Filmlaborban az anyag. Kezdődik a negatívvágás.
A Filmplus számítógépe elromlik. A vágó átköltözik a diszkekkel
a HB videóba, ott folytatja a munkát. Délutánra elkészül az
újabb labortrükk is. A vágó beilleszti a filmbe.
A hang bajban van. Annyit módosult a film, hogy nem tudják,
mikorra tudnak elkészülni - már csak azzal is, hogy alárakják
az eredeti hangokat, atmoszférát.
A rendező a PR ügyeket intézi a Moképben - véglegesítik a főcímlistát,
megbeszélik a plakátot, elkészítik a sajtónak szánt anyagot
is.
A rendező és a dramaturg találkozik, hogy megbeszélje, mi is
történt "hirtelen" a filmmel. A rendező, néhány nap
rálátással egyre inkább érzi, hogy az utolsó változtatással
a film ellen döntött… A dramaturg ezen egy csöppet sem csodálkozik.
A rendező telefonon megváltoztatja az utolsó jelenetet.
Beletörődik a most már megváltoztathatatlan dolgokba.
2002.
január 8. kedd
A Moképben a rendező megbeszéli a producerrel a plakáttervet.
Megemlíti a film másik verziójához való visszatérés lehetőségét,
de a producer elzárkózik a dologtól. Megígéri, hogy a DVD-n
rajta lehet a rendezői változat.
A laborban az egyik snittből 12 kockát perforációhiba miatt
le kell vágni, a negatív végén ugyannyit pótolnak.
2002.
január 9. szerda
Rendezőnél lázas ébredés - elszúrta a filmet az utolsó pillanatban.
Rengeteg kétség, önvád és csalódás.
Plakátvéglegesítés a grafikusnál.
2002.
január 10. csütörtök
A rendezőasszisztens is bekapcsolódik a munkába: a főcímen dolgozik.
Mindössze hat darab plakát fog készülni - csak a szemlére.
Délután megalakul a MADZAG Filmegylet.
2002.
január 11. péntek
A hang nem tudja garantálni, hogy a szemlére elkészül.
2002.
január 18. péntek
Filmszemle előkészületek. Sajtóanyag véglegesítés.
A zeneszerzőkkel újabb megbeszélés. Nagyon kevés az idő. Egy
mentőötlet: készüljön el egy hangos, fényelt kópia a szemlére,
aztán ismét időt kell adni a hangosoknak, hogy nyugodt körülmények
között elkészíthessék a film végleges hangját. Ez plusz hárommillió
forintot jelentene, amit a rendezőnek kellene előteremtenie.
Brazil sorozat szinkronjára színészeket keresünk.
2002.
január 19. szombat
A rendező ismét a grafikusnál. (Még mindig) készül a flash oldal.
Este a hangmérnök meghívására a stáb nagy része (a vágó, a dramaturg,
a producer asszisztense, a két zeneszerző és a rendező) a Saint
Audió megnyitó ünnepségén találkozik. Fásult eszegetés-iszogatás.
Mindenki hullafáradt.
Mikor a party kellős közepén rendező benyit a hangmérnök szobájába
és azt egy kollégájával találja, amint épp a Hukklén dolgoznak,
eufórikus érzés keríti hatalmába. Ezért már megérte.
2002.
január 20. vasárnap
Reggel kilenckor a SAINT Audióban Mikes Emma és Fogarasi Gábor
zörejesek hangokat pótolnak az átvágott filmhez. Délután a zeneszerző
Palya Beával és Sebő Ferenccel felénekelteti a főcímdalt. A
rendező némi kritikával szemléli az eseményeket…
2002.
január 21. hétfő
A hang az előző napi zörejeket illeszti be a filmbe.
A Moképben elfogadják a főcímlistát. Még hiányzik a filmben
elhangzó zenék részletes felsorolása, de estére már a trükkösöknél
az anyag.
2002.
január 22. kedd
Reggel kilenckor a SAINT Audió stúdiójában, munkások kopácsolásai
közepette elkezdjük keverésre készíteni az anyagot. Az épülő
stúdió körülményei nem épp a legmegfelelőbbek, de a hangulat
roppant családias, már-már otthonos.
A vártnál jóval lassabb a munkatempó.
A vártnál jóval több a munka a filmmel.
A vártnál jóval hosszabb ideig dolgozik a stáb.
Este 11-re hagyjuk abba.
2002.
január 23. szerda
A rendező, az operatőr és a vágó megnézi a Laborban a nullkópiát.
Igencsak elégedettek, bár van néhány aprócska hiba a szalagon.
Ezt a labor munkatársai hipp-hopp megoldják (már amennyire hipp-hopp,
és már amennyire lehet…)
A hang-utómunka csak délután folytatódik. Mint púpos gyerek
a prés alatt. Most már biztos, hogy egy nap nem lehet 10-12
percnél többet haladni. Ez így viszont kétségbeejtő.
Ami jó hír: kész vannak a plakátok! Egyelőre csak a PR-os látta,
de szerinte gyönyörűek.
2002. január 24. csütörtök
Továbbra is púpos a gyerek. Napi 16-18 óra meló. Mindenki fárad,
mindenki egyre ingerlékenyebb. Azért megy a munka. A zeneszerzők
egymást váltva érkeznek az újabb és újabb anyagokkal. A rendező
most már biztos benne, hogy úgy, ahogy most van, nem tetszik
neki a főcímdal.
2002.
január 25. péntek
Egyre nagyobb a hajtás, egyre fáradtabb mindenki, egyre nehezebb.
Még jó, hogy az a lehetőség mindig ott van, hogy majd jövőre.
Persze, hiba volna, de még mindig jobb, mint egy félkész anyagot
bemutatni.
A héten az ötödik pizza. (Meddig van még akció?!) Ez sem tesz
jót az ember idegrendszerének.
2002.
január 26. szombat
A hajtás folytatódik. Este megérkezik a két színész: Solecki
Janka és Menszátor Héresz Attila, hogy a brazil sorozatot felmondják.
Ez egy kicsit felszabadít mindenkit. Végre egy kis változatosság.
Aztán hipp-hopp vége, és megint csak az a húsz négyzetméter,
megint egy pizza és megint küzdelem az idővel.
2002.
január 27. vasárnap
Ma csak délután ötkor lejár a munka a Saintben, utána költözés
a főiskolára, mert kedd estig be kell fejezni az egész film
keverését. A főiskola vetítője egy aránylag nagyobb terem, ott
talán több értelme van a keverésnek, mint egy kis szobában.
Viszont még legalább kétnapi munka hátra van - ha nem kétheti…
A hangmérnök és a rendező megegyeznek, hogy az átköltözés után
még dolgoznak egy kicsit, de erre mégsem kerül sor.
2002.
január 28. hétfő
A keverésről egyelőre szó sincs. Folytatódik a munka, ahol abbamaradt.
A teremben borzasztó a hőség, a fűtési rendszer hibájából, de
ez ellen semmit sem lehet tenni. A gondnok eltűnt. Mindenki
félmeztelenül agonizál.
Elképzelhető, sőt, a nap végére egyre bizonyosabb, hogy nem
kedden, hanem csak szerdán fejezik be a munkát, így a labor
egy nappal később kapja meg az anyagot a megbeszélt időponthoz
képest.
Estefelé néhány telefon - és a probléma (úgy tűnik) megoldódott.
A labor elvállalta, hogy kész lesz szombatig, ha csütörtök reggel
8-ra ott a DAT-on a hang.
Kis fellélegzés, aztán újra munka. Hajnalra a film végére érünk.
Holnap kezdődhet a keverés.
Nyertünk egy napot!!!
2002.
január 29. kedd
A hőmérséklet az elmúlt naphoz képest alig valamicskét változott.
De ez nem lankasztja lelkesedésünket!
A film első öt percére kb. 4 óra megy el. Ez így nem mehet tovább.
Fel kell pörgetni a tempót. Csak az a kár, hogy túl sok mindent
kell még pótolni utólag. Tényleg kéne még legalább két hét.
Ráadásul még nem is tudjuk, hogy egymáshoz képest milyenek ezek
a jelenetek - így hanggal. Mi is csak akkor szembesülünk majd
vele, mikor holnap este megnézi a producer.
A kialvatlanság egyre elviselhetetlenebb. Egyre elviselhetetlenebb
minden és mindenki.
2002.
január 30. szerda
Az utolsó nap. Szárnyakat kapunk. Sajnos, az idő is repül…
7 óra körül megérkeznek a producerek, valamint egy francia vágó
is. Levetítjük nekik a filmet, ami nem mondhatni, hogy osztatlan
lelkesedést arat. A producerek csalódottnak tűnnek, a francia
vágó azt mondja, érti, mivel próbálkozunk mi itt, de ehhez még
kicsik vagyunk.
A jelenlévő rendező, hangmérnök, két zeneszerző és egy dramaturg
teljesen tanácstalan. Gőzük nincs, hogy most akkor mi van. A
producer szerint az van, hogy a rendező ott állt a kapu előtt,
de mégsem sikerült belőnie a tizenegyest. Azért megnyugtatóan
hozzáteszi, hogy a szemlén biztos jól fogják majd fogadni a
filmet, de a külföldi fesztiválokat még meg kell gondolnia.
Egyedül a rendező nincs kétségbe esve. Azért neki is jót tesz
egy kis szünet, amit a közeli kínai büfében tölt el a stáb,
hogy feltöltekezzen egy kis energiával, és hozzá tudjon látni
a munka hátralevő részéhez.
Ez a hátralevő rész egészen fél négyig tart.
Sőt, a hangmérnöknek reggel nyolcig - amíg átírja a hangot és
beviszi a laborba. De ez már a holnapi napra tartozik.
2002.
január 31. csütörtök
A hangmérnök reggel nyolckor a filmlaborban leadja a hangot.
Így holnap reggel 7-kor tudja csak megnézni a hangmérnök, a
rendező és az operatőr a kész filmet.
Megkezdődik a 33. Magyar Filmszemle.
A rendező kissé el van keseredve, hogy a szemlén résztvevő alkotók
nem kapnak meghívót a megnyitóra. De hogy akkor kik töltik meg
azt a hatalmas termet? Ez így olyan, mint egy olimpia megnyitója,
ahol nem vonulnak fel a sportolók.
Persze nagy az izgalom, hogy a záróünnepségen ott lesz-e a stáb.
vissza