
Némi
tanakodás után kiderült, a kritikus jól tudja, a
sajtótájékoztató elmarad. A vita akár el is kezdődhetett volna
- csakhogy a rendezőket úgy értesítették, programváltozás miatt
az esemény tizenegy órakor kezdődik.
A
sors furcsa fricskája, hogy teljesen váratlanul betoppant Pálfi
György filmrendező, a Hukkle alkotója, aki meglátva a vagy négy-öt
tanácstalan embert, a film dramaturgjával együtt kisétált a
teremből, hogy türelmesen várjanak a többi résztvevőre. Bernáth
Lászlóval azonban úgy ítéltük, mivel már az ő érkezésük is a
természeti csodák kategóriájába tartozik, unszolásunkra Szomjas
György utánuk rohant. Így került sor az első beszélgetésre,
amelyen abszolút irracionális módon, megcáfolva a Szemle törvényeit,
tiszteletét tette néhány kíváncsi szakmabeli.
Pálfi György, Bernáth László kérdésére elmondta, természetesen
jól ismeri a tiszazugi méregkeverő fehérnépek történetét, csak
úgy, mint Háy Gyula drámáját, Móricz Zsigmond riportját, és
az 1896-os hódmezővásárhelyi történéseket is. Bernáth László
megemlítette, Tiszazugon egészen 1947-ig irtották az asszonyok
a férfiakat, a gyilkosságok csak a falvak téeszesítésekor szűntek
meg.
Az
Ozorán játszódó történet kapcsán Pálfi György elmondta, a falubeliek
nem tudták, miben vesznek részt. A film koncepciója az volt,
hogy az egyes jelenetekből - értelemszerűen ezt szolgálják az
idilli képsorok - ne lehessen megfejteni a történetet. Pálfi
úgy gondolta, ha el tudja érni, hogy amatőr szereplői, a falu
lakói nem tudják, mit játszanak, ez a film hitelességét szolgálja.
Székely Orsolya filmrendező, a Filmszemle Tanács tagja hihetetlen
rendezői teljesítménynek tartja, hogy a "natúr" szereplők
ilyen zseniálisan játszanak a rendezővel, ugyanakkor etikailag
kifogásolhatónak véli, hogy a szereplők nem tudták, mire "használják"
őket. Pálfi György úgy gondolja, a vásznon fikcióvá válik a
történet, amelyet a faluban össze is raktak maguknak az emberek.
Meggyőződése, nem bánt el a szereplőivel, és ezt a film megtekintése
után ők maguk is megerősítették Esetleg kifogásolható módszerénél
sokkal jobban aggasztotta, hogy vajon a filmben résztvevő szereplők
hogyan fogadják majd, ha szembesülnek mindazokkal a személyes
motívumokkal, amelyeket ő belecsempészett a filmjébe.
Dér András filmrendező szerint az a tény, hogy Pálfi filmjében
szeretnivaló embereket mutat meg, feloldja az erkölcsi dilemmákat.
Úgy véli, kifejezetten "emberi" gyilkosságsorozatokról
szól a rendező balladisztikus története.
Arra
a kérdésre, hogy a Hukkleben vajon mi motiválta az asszonyokat
a gyilkosságok elkövetésére, Pálfi lerántotta a leplet a titkokról
- bár vágója szerint a rejtély megoldása érdekében csoportos
jegyet kell venni a filmre. Nyilvánvalóvá vált, hogy a tiszazugi
történet, melynek során a földért öltek az asszonyok, mára érvénytelenné
vált. Az ő asszonyai ezért kezdetben a rokkantsági nyugdíjért,
majd pedig az özvegyi nyugdíjért, azaz állami segélyekért gyilkolnak.
Bernáth László azon felvetésére, hogy a Hukkle krimi - megoldás
nélkül, a rendező úgy válaszolt, lezárásnak szerinte elég, hogy
a nyomozó megfejti a titkot. Éppen ezért válaszút elé kerül:
föladja-e anyját, szeretteit. Ez azonban már egy másik film
tárgya lenne.
Váradi
Júlia azon megjegyzésére, hogy Pohárnok Gergely munkáját öncélú
"jutalomjátéknak" érezte, Pálfi elmondta, ez "közös
bűn". Szándékosan használt ennyi szupertotált, és dramaturgiai
megfontolásból vágtak nagyon közelieket (makrót) totálosabbra.
Arra a kritikusi felvetésre, hogy nincsen a filmben dialógus,
Székely Orsolya "végre!" felkiáltással reagált. Szerinte
pontosan a filmes asszociációk viszik előre a dramaturgiát.
A három színész, Ónodi Eszter, Margitai Ági és Kaszás Attila
szerepeltetésének szükségességét Bernáth László kétségbe vonta.
Pálfi Gyögy elmondta, ez formanyelvi megoldás volt a részéről.
Lényegében le akarta buktatni magukat: a Hukkle nem dokumentum-
vagy természetfilm, továbbá úgy érezte, a szűk, zárt világot
ki kell nyitnia.
Dér
András rendező megjegyezte, a három sztár neki sem hiányzott.
Meg is rémült, mi lesz itt, ha megszólalnak.
Pálfi
György a harminc forgatási nap alatt - túlforgatás nélkül -
készített alkotásáról elmondta, voltak vitái a producerével,
és nem pontosan az a film megy a mozikban, amit ő szeretne:
"tisztább filmet" szeretett volna, a mostani verzió
"tömbösödött". Belátta, lehetséges, hogy a nézőnek
szüksége van arra, hogy irányítsák, de ő úgy képzelte, a rendező
csak adagoljon, a néző pedig keresse a megoldást - bár lehetséges,
ebben az esetben harminc perc után távoznának a mozilátogatók.
Pálfi
Györgyöt követően még ketten. Erdélyi Dániel, az Előre!, és
Zsigmond Dezső, a Hetedíziglen alkotója jelentek meg a vitán.
Ekkor
már mindössze öten ültünk a vetítőteremben - a vitavezető, a
rendező, Erdélyi Dánielnél Böjte József, továbbá a leghátsó
sorban egy hölgy, és jómagam. Zsigmond Dezső esetében Böjte
Józsefet saját dramaturgja váltotta fel. Nyilvánvaló, hogy ilyen
körülmények között intim beszélgetésre kerülhet csak sor, amelynek
írásbeli megörökítését - különös tekintettel a filmhu rendezőkkel
készített interjúira, werk-anyagaira - értelemszerűen feleslegesnek
tartom.
Mind
újságíróként, mind vitavezetőként elkeserít, hogy láthatóan
senkit sem érdekel: a vitákon társadalmi munkában dolgozó, így
több alkalommal a sajtóvetítésekről is lemaradó, önmagukból
akaratlanul is bohócot csináló kritikusok, filmes szakemberek
mellett a disputákra meghívott (?) rendezők számára is milyen
megalázóak a burleszkszerű ankétok. A kínos helyzetek elkerülésének
kivédésére felvetett azon ötletet, hogy a vitavezetők értesítsék
az alkotókat arról, hogy csellengjenek már a környéken, amikor
filmjeikről társalognak, különös tekintettel az üres széksorokra,
nonszensznek ítélem.
vissza